Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Confucianism

Apakah Konfusianisme:

Confucianisme adalah sistem etika, falsafah dan agama Cina yang diasaskan oleh Confucius. Ia adalah doktrin rasmi China selama lebih dari dua ribu tahun, sehingga awal abad kedua puluh.

Tidak ada gereja atau organisasi dalam bentuk ulama, sehingga Konfusianisme tidak sesuai dengan arus keagamaan seperti yang diketahui umum di Barat. Tidak ada juga penyembahan dewa dan tidak ada idea tentang kehidupan akhirat.

Prinsip dasar Confucianisme dikenali sebagai junchoio, pengajaran orang bijak.

Konfusianisme, seperti Taoisme, percaya kepada Tao, di jalan yang lebih tinggi yang semua orang mencari dalam kehidupan mereka, dalam keseimbangan antara kehidupan dunia dan rohani, antara manusia dan alam.

Confucius bukanlah nabi, Tuhan, atau imam Confucian. Tokoh pemikir itu adalah seperti panduan rohani, seorang ahli falsafah yang memandu kehidupan para pengikutnya di sepanjang jalan keharmonian.

Salah satu cara untuk memainkan peranan membimbing ini adalah melalui ajarannya, sering disebarkan di kalangan Confucians dan simpatik falsafah melalui frasa yang akan diucapkan oleh Confucius. Mereka adalah aksioma motivasi dan pengajaran atau pernyataan yang membimbing pilihan individu.

Konfusianisme tidak mempunyai buku suci tunggal, tetapi beberapa karya teks yang membimbing pengikut doktrin. Di antaranya adalah Anacletos, atau Cina Lun Yu, yang menggabungkan ajaran Confucius, Mengzi, sebuah buku yang ditulis oleh Mencius, bijak kedua Konfusianisme, dan Wu Ching, atau lima klasik.

Setiap karya Wu Ching bercakap tentang satu aspek kehidupan menurut Konfusianisme. Shu Ching adalah mengenai politik, puisi Shih Ching, buku ritus Li Ching dengan pengertian sosial kumpulan Cina, Chun-Chiu dengan pandangan sejarah, yang dinamakan sejarah Spring dan Autumn.

I Ching lebih dikenali di Barat dan disebut Kitab Perubahan, atau bahkan dikenali sebagai oracle Cina. Dalam teks ini idea Yin dan Yang muncul sebagai kuasa pelengkap yang mengatur alam semesta.

Mengikut ajaran Confucius, individu dibentuk oleh empat dimensi, diri, komuniti, alam dan syurga. Dan lima kebajikan penting mesti membentuk manusia: mencintai jiran seseorang, adil, berperilaku baik, menyedari akan kehendak surga, untuk membina kebijaksanaan dan ketulusan yang tidak tertarik.

Confucianisme memahami bahawa manusia mempunyai semua alat untuk memperbaiki hidupnya, melalui kebaikannya, dan tidak menunjukkan perlunya Tuhan atau makhluk yang lebih tinggi untuk mencapai keamanan batin.

Ini secara etnik berasaskan untuk Barat, yang masih banyak digunakan dalam pengaturan korporat di Jepun dan Harimau Asia, sebagai contoh, untuk membimbing rundingan dan semangat kerja. Ia percaya kepada pengetahuan dan pendidikan sebagai cara untuk memperbaiki masyarakat, kerana ia membentuk watak yang kuat.

Ritual Konfusianisme

Sebagai agama, Konfusianisme mewarisi kultus-kultus Cina tradisional dengan mengembangkan sejenis sinkretisme agama Timur. Seperti konsep Tao sebagai sumber kehidupan dan jalan keharmonian, ide Taoisme. Selain menyembah nenek moyang dan ketakwaan keluarga, ini mewakili ketaatan dan penghormatan kepada ahli keluarga yang lebih tua yang sangat kuat dari segi politik dan sosial di China hingga ke hari ini.

Ritual Confucianisme yang paling penting adalah berkaitan dengan keluarga, dengan perkahwinan dan pemakaman menjadi yang terbesar. Oleh itu, perkahwinan membentuk pembentukan keluarga baru, dan pengebumian dalam menghormati nenek moyang.

Feng Shui, teknik oriental untuk bangunan dan pengemasan mengikut tenaga penting bumi, chi, adalah suatu amalan Confucian yang telah menjadi popular di Barat.

Asal Konfusianisme

Ahli falsafah Cina yang dikenali dengan nama Baratnya Confucius, hidup dari 552 hingga 479 SM Bacaan ideograms Cina atas namanya boleh ditulis sebagai Kung-fu-tzu atau Koung Fou Tseu, dan masih terdapat rekod memanggilnya Master Kung.

Confucius berasal dari keluarga miskin dalam tempoh feudal China, dan terpaksa menukar dirinya sering untuk alasan hidup. Dengan cara ini, beliau mengembangkan kemahiran sebagai guru bidang yang berbeza, dan mendapat penghormatan terhadap komunitinya sebagai seorang lelaki yang bijak di mana orang dapat percaya dan meminta pertolongan. Apabila kembali ke rantau tempat dia dilahirkan, dia mengumpulkan murid-murid dan mula menyebarkan doktrinnya.

Pengaruh Konfusianisme terhadap masyarakat Cina bermula pada abad kedua dan meluas hingga awal abad kedua puluh dengan Proklamasi Republik. Dan ia terus dibatasi oleh ketibaan Parti Komunis untuk berkuasa pada tahun 1949, untuk menyampaikan ideologi yang tidak saling melengkapi.

Simbol-simbol Konfusianisme

Konfusianisme menggunakan sebagai simbol ideogram air, sebagai perwakilan jalan dan sumber kehidupan.

Simbol lain yang digunakan berasal dari Taoisme, yin dan yang digunakan pada I Ching. Ia adalah Tai Chi, atau bahkan bagua kerana ia dipanggil oleh pengikut teknik Feng Shui, di mana setiap sisi angka geometri menunjukkan kawasan kehidupan individu berubah.

Ketahui lebih lanjut mengenai agama lain:

  • Taoisme
  • Buddhisme
  • Shinto
  • Judaisme

Kategori Popular

Top