Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

COO

Definisi Superego

Apa itu Superego:

Superego adalah aspek moral kepribadian individu, menurut Teori Psikoanalisis Sigmund Freud . Superego bertanggung jawab untuk "mengayunkan" Id, yaitu menindas naluri primitif berdasarkan nilai moral dan budaya.

Di samping Id dan Ego, Superego menggubah Teori Kepribadian yang dipanggil oleh Freud dalam kajian psikoanalisisnya.

Seperti yang dikatakan, Superego bertindak sebagai sebahagian daripada struktur keperibadian budaya individu, yang mewakili pembinaan semua nilai sosial yang telah diserap oleh orang sepanjang hidup dan bertindak sebagai pengawal naluri "haiwan".

Semua cita-cita yang diinspeksi dan membentuk Superego diperoleh melalui nilai-nilai keluarga masing-masing individu, serta yang dikongsi oleh masyarakat di mana ia dimasukkan, sebagai contoh.

Superego bertindak pada ketiga-tiga tahap kesedaran manusia: sadar, sedar dan tidak sedarkan diri. Dalam beberapa kes, apabila perasaan bersalah berlaku untuk sesuatu yang orang tidak dapat memahami sebabnya, ini mungkin bermaksud bahawa Superego bertindak dalam keadaan tidak sedarkan diri, cuba untuk menindas kehendak Id.

Ketahui lebih lanjut mengenai Psikoanalisis.

Perbezaan antara Ego, Superego dan Id

Mereka adalah sebahagian daripada membentuk jiwa manusia, dan yang menggabungkan apa yang dipanggil Teori Kepribadian Freud.

Id adalah bahagian yang bertanggungjawab untuk semua naluri, keinginan, dan impuls primitif individu, yang diklasifikasikan sebagai "prinsip kesenangan."

Ego, sebaliknya, terdiri daripada realiti keperibadian orang itu, mengekalkan keseimbangan antara kehendak Id dan penindasan Superego.

The Superego juga dikenali sebagai "ego ideal", dan perlu diperhatikan bahawa nilai yang menyusunnya tidak dilahirkan oleh individu. Sebagai tambahan untuk menindas Id, Superego juga bertujuan untuk membawa Ego lebih dekat dengan kesempurnaan tingkah laku moral.

Ketahui lebih lanjut mengenai perbezaan antara Ego, Superego dan Id.

Kategori Popular

Top