Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Lucifer

Apa itu Lucifer:

Lucifer adalah pembawa cahaya, bintang pagi.

Dalam tradisi Kristian, ia adalah salah satu nama syaitan.

Perkataan Lucifer berasal dari lux Latin, yang bermaksud cahaya, dan ferre, yang harus dibawa, untuk dibawa. Oleh itu, dia adalah pembawa cahaya, atau bahkan bintang pagi atau anak fajar, seperti yang terdapat dalam rekod purba.

Ungkapan ini juga mewakili Planet Venus, salah satu badan langit yang terang yang memegang cahaya oleh bulan hingga sinar pertama pagi.

Dalam bahasa Ibrani, nama lucifer diterjemahkan ke dalam helel .

Terdapat pemahaman teologi bahawa istilah lucifer sebagai nama yang tepat adalah salah satu daripada salah satu terjemahan Alkitab selama ribuan tahun. Satu-satunya ayat yang bercakap dalam "lucifer" adalah Yesaya 14: 4, dan itu akan sesungguhnya sesuai dengan Raja Nebukadnezar dari Babel, yang disebut "bintang pagi".

Malaikat yang jatuh

Tradisi Kristian tahu nama Lucifer sebagai malaikat yang jatuh yang juga dikenal sebagai Iblis. Konsep ini dicipta oleh St. Jerome dalam menterjemahkan Vulgate, Bible Latin, pada abad ke-4 AD

Lucifer adalah malaikat Perintah Kerubim, yang dijelaskan dalam Alkitab sebagai keindahan yang menarik dan hubungan erat dengan Tuhan dan dirinya sendiri yang diciptakan oleh Tuhan. Bagaimanapun, Lucifer ingin menjadi seperti Tuhan dan dilepaskan dari syurga.

Malaikat cahaya menganggap dirinya lebih baik daripada manusia dan kepada ciptaan lain, kerana dia telah diciptakan sebelum dan mempersembahkan ciri-ciri yang dia anggap paling penting. Kebanggaan dan kemarahannya membuatnya meninggalkan Syurga.

Dalam kitab Wahyu, Alkitab bercakap tentang pertempuran antara Malaikat Malaikat dan Lucifer. Dia akan dikalahkan dan sebagai hukuman Allah akan menghantar dia ke Neraka, di mana Lucifer (juga dikenali sebagai Syaitan) akan selama-lamanya dipenjarakan.

Istilah Lucifer kemudian ditugaskan hanya apabila disebutkan dibuat dari kejatuhan malaikat, yang pengusirannya dari Syurga.

Kategori Popular

Top