Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Dharma

Apa itu Dharma:

Dharma, atau Dharma, adalah perkataan Sanskrit yang bermaksud apa yang dipegangnya tinggi. Ia juga difahami sebagai misi kehidupan, apa yang dilakukan orang di dunia.

Dhr root dalam bahasa kuno Sanskrit bermaksud sokongan. Tetapi perkataan itu mendapati makna yang lebih rumit dan mendalam apabila diterapkan kepada falsafah Buddha dan amalan Yoga.

Tiada korespondensi yang tepat atau terjemahan dharma kepada bahasa Barat.

Dharma Buddha berkaitan dengan ajaran Buddha Gautama, dan merupakan panduan bagi orang untuk mencapai kebenaran dan pemahaman tentang kehidupan. Ia juga boleh dipanggil "undang-undang semula jadi" atau "undang-undang kosmik".

Orang bijak Timur mengisytiharkan bahawa cara yang paling mudah bagi seseorang untuk berhubung dengan alam semesta dan tenaga kosmik adalah mengikuti undang-undang alam dan tidak menentang mereka. Hormati pergerakan dan aliran anda sebagai undang-undang semula jadi. Ini adalah sebahagian dari pengalaman dharma.

Melihat dan hidup menurut dharma anda sendiri adalah kunci pencerahan, untuk kehidupan yang penuh. Ia juga dikaitkan dengan keupayaan seseorang untuk memberikan perkhidmatan kepada orang lain. Oleh itu, menerima dan mengerjakan dharma anda adalah cara untuk melayani orang lain, dan ia juga membawa kepada sambungan ke alam semesta.

Salah satu cara untuk membangunkan dharma adalah melalui amalan meditasi, supaya individu itu dapat bersentuhan dengan deria. Cara lain adalah dengan amalan Yoga.

Dalam Yoga, dharma adalah intipati kewujudan berdasarkan kebenaran. Dan dharma dapat ditransmisikan dari tuan kepada murid sekiranya terdapat pengertian antara satu sama lain.

Lihat juga maksud Buddhisme Tibet dan Buddhisme Tibet.

Dharma dan Karma

Karma adalah satu lagi konsep kebijaksanaan Timur, dan salah satu undang-undang dharmik.

Karma berasal dari akar kr dalam bahasa Sanskrit, yang bermaksud melakukan. Karma adalah tindakan. Ia berfungsi sebagai undang-undang tindakan dan tindak balas, fizik Barat Isaac Newton.

Di alam rohani, karma adalah reaksi alam semesta berhubung dengan apa yang dilakukan oleh manusia dalam semua kewujudannya, termasuk ayat-ayat lain melalui alam semesta, iaitu kehidupan lain. Kedua-dua perbuatan baik dan yang buruk.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Karma.

Untuk memenuhi dharma, mesti ada tindakan karma. Maksudnya, setiap pilihan harian, termasuk keputusan terkecil, akan mempengaruhi aliran hidup dan jalan menuju konsistensi.

Kategori Popular

Top