Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Serendipity

Apakah Serendipity:

Serendipity adalah perkataan dalam bahasa Inggeris yang bermaksud penemuan yang gembira secara rawak, atau nasib mencari sesuatu yang berharga di mana kita tidak melihat.

Istilah serendipity dicipta pada abad ke-16 oleh penulis Inggeris Horace Walpole. Perkataan itu akan diambil dari kisah yang dipanggil "The Three Princes of Serendip, " watak-watak yang sentiasa membuat penemuan secara tidak sengaja menggunakan kecerdasan mereka. Serendip akan menjadi nama Arab bagi rantau ini di mana Sri Lanka pada masa ini.

Ditambahkan pada akhiran, kata Inggeris menjadi kata nama abstrak. Sebagai tanggungjawab yang berasal dari bertanggungjawab (bertanggungjawab).

Oleh itu, serendipity akan menjadi milik mereka yang bertindak sebagai putera Serendip, iaitu, mereka yang mencari penyelesaian yang kreatif dan tidak dijangka kepada masalah dengan cara yang licik.

Lihat juga makna yang berani.

Serendipity adalah apabila tiba-tiba, dan secara tidak sengaja, seseorang mendapati sesuatu yang membuatnya mengubah hidupnya, penyelesaian kepada masalahnya, jawapannya kepada soalan-soalannya. Ia sama dengan eureka yang dikatakan kepada saintis.

Ketahui lebih lanjut mengenai istilah eureka.

Serendipity adalah cara kreatif untuk menangani situasi, mencari keputusan yang tidak dijangka untuk kes tertentu. Ia mempunyai kaitan dengan mengenal pasti peluang dalam masalah atau situasi yang tidak berpengalaman.

Terjemahan terjemahan serendipity ke bahasa Portugis adalah serendipity. Tetapi perkataan itu adalah Anglicisme, iaitu, yang dipinjam dari bahasa Inggeris ke dalam bahasa Portugis, dan tidak mempunyai korespondensi tepat maksudnya. Dalam beberapa kamus bahasa Portugis ia ditakrifkan sebagai "hadiah menarik nasib". Tetapi pada asalnya, maknanya lebih rumit, seperti yang diterangkan di atas.

Kategori Popular

Top