Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Wanderlust

Apa itu Wanderlust:

Wanderust adalah perkataan Jerman yang boleh diterjemahkan sebagai keinginan intrinsik dan mendalam untuk melakukan perjalanan .

Ia dibentuk dari persimpangan dua perkataan Jerman lain. Mengembara, yang mencari asal dalam kata kerja wandern dan sesuai dengan amalan berjalan atau jejak. Dan nafsu, yang bermaksud nafsu, atau lebih dari keinginan, kehendak yang dalam.

Dalam bahasa Jerman adalah perkara biasa untuk mencari kata-kata yang mewakili perasaan yang sangat spesifik, dan kita tidak dapat menemukan terjemahan yang tepat dalam bahasa-bahasa lain. Wanderlust adalah salah seorang daripada mereka.

Perasaan yang diwakili oleh keseronokan adalah mahu melakukan perjalanan ke dunia lebih daripada yang lain. Ia tidak berasa selesa ketika seseorang stabil di satu tempat. Ia adalah minat yang tulen dalam mengetahui budaya baru dan meneroka persekitaran yang belum diketahui.

Ia dikatakan tentang kesengsaraan yang semakin memakan keinginan ini, semakin bertambah. Lebih banyak tempat muncul di peta untuk dikunjungi, dan lebih resah dengan menukar tempat menjadi orang.

Wanderlust adalah perkataan berasal dari zaman pertengahan Jerman, dan dalam bahasa moden ia akhirnya jatuh ke dalam penggunaan. Tetapi sejak awal abad ke-20, bahasa Inggeris meminjam perkataan itu dan memberikan makna yang sama. Sudah orang Jerman menemui sinonim yang tepat, fernweh . Dan sebutannya, heimweh, yang boleh diterjemahkan sebagai rindu.

Perkataan wanderlust selama bertahun-tahun adalah sebahagian daripada budaya perjalanan, dan mendapat perhatian dengan pembebasan lagu Wanderlust dari penyanyi Iceland Björk. Tetapi ia sebenarnya menjadi popular pada tahun 2012, dengan filem Amerika yang dipanggil Wanderlust, yang membintangi pelakon Paul Rudd dan Jennifer Aniston.

Kategori Popular

Top