Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

AVC

HIV

Definisi Masa perjalanan

Perjalanan masa adalah konsep yang menyediakan kemungkinan untuk bergerak antara mata yang berbeza dalam masa (masa lalu atau masa hadapan).

Walaupun gagasan itu kelihatannya aneh dan sering dikaitkan dengan fiksyen, beberapa bukti saintifik menunjukkan perjalanan masa, dengan teknologi yang sesuai, mungkin. Oleh sebab itu, beberapa saintis yang terkenal telah menangani perkara tersebut, seperti Albert Einstein, Stephen Hawking, Carl Sagan, dll.

Asas Perjalanan Masa

Asas utama perjalanan waktu didasarkan pada Teori Relativiti Einstein, yang mewakili peristiwa penting dalam fizik moden. Secara umum, Teori Relativiti terdiri daripada satu set kajian yang menunjukkan hubungan saling ketergantungan antara masa dan ruang, serta akibat dari hubungan ini.

Bagi Einstein, alam semesta disusun dalam sejenis kain yang dipanggil ruang masa, dibentuk oleh tiga dimensi ruang (lebar, ketinggian dan kedalaman) dan dimensi temporal, yang merupakan masa. Mana-mana badan angkasa "berat" dalam kain ini, membentuk kelengkungan dalam ruang-waktu yang memberi kesan kepada semua badan yang berdekatan. Kelengkungan ini bertanggungjawab untuk pelbagai kesan seperti graviti, pergerakan putaran dan, akibatnya, perbezaan dalam persepsi masa.

Kongsi Tweet Tweet

Kelengkungan yang dibentuk dalam ruang-masa oleh jisim Bumi menyebabkan kesan graviti pada bulan, yang diterjemahkan di sekeliling Bumi.

Einstein juga memahami bahawa masa, serta kelajuan, bukanlah mutlak tetapi relatif besar . Kesimpulan ini sangat berdasarkan Undang-undang Newton, yang memahami bahawa kelajuan yang bergerak tubuh tidak mutlak dan harus selalu dianalisis melalui bingkai. Sebagai contoh, kereta api yang sama boleh bergerak pada kelajuan 40 km / j berbanding dengan bingkai berhenti, dan hanya pada kelajuan 20 km / j sehubungan dengan bingkai bergerak ke arah yang sama seperti itu.

Konsep relativiti yang sama yang digunakan dalam contoh ini mesti diterapkan pada kelajuan Bumi, matahari dan Seluruh Bima Sakti.

Teori mengenai perjalanan masa

Berdasarkan konsep ruang masa dan relativiti, periksa teori-teori yang paling popular mengenai sains perjalanan masa:

Peluang masa

Pelebaran masa adalah konsep yang dimasukkan dalam Teori Relativiti Einstein, mengikut masa, serta halaju, tidak mutlak, tetapi agak relatif mengikut rangka kerja pakai.

Pelebaran masa boleh berlaku dalam dua cara: melalui perbezaan kelajuan antara kedua-dua pemerhati atau perbezaan pengaruh graviti yang mempengaruhi masing-masing (pelebaran graviti masa).

Peluang masa dengan halaju

Peluasan masa dengan halaju (atau hanya pelebaran masa) adalah teori yang meramalkan kemungkinan perjalanan masa depan jika manusia mendapat cara untuk bergerak melalui ruang pada kelajuan lebih dekat dengan cahaya itu.

Bagi fizik James Clerk Maxwell, kelajuan cahaya adalah sama (kira-kira 300, 000, 000 m / s) tanpa mengira bingkai pakai. Idea ini, yang menjadi konflik langsung dengan Undang-undang Newton, akan membayangkan dalam senario berikut: pemerhati pegun dan pemerhati bergerak akan melihat cahaya tiba dari titik A ke titik B pada masa yang sama tanpa sebarang kerelatifan.

Kesimpulan Einstein adalah bahawa satu-satunya cara kedua-dua undang-undang akan wujud bersama jika masa itu sendiri menjadi perlahan untuk pemerhati yang bergerak, menimbulkan konsep pelebaran masa.

Teori ini membuktikan bahawa objek yang lebih cepat bergerak melalui ruang angkasa, semakin lambat ia bergerak dari masa ke masa. Idea ini terbukti melalui eksperimen di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS ), di mana diperhatikan bahawa selepas 6 bulan, jam di atas stesen bergerak 0.007 saat lebih perlahan dari jam di dalam Bumi.

Berdasarkan bukti ini, adalah mungkin untuk menyatakan bahawa walaupun pada skala yang sangat kecil, angkasawan kembali dari Stesen Angkasa Antarabangsa ke Bumi selepas 6 bulan mengembara 0, 007 saat ke masa depan.

Kongsi Tweet Tweet

Stesen Angkasa Antarabangsa, di orbit sejak tahun 1998.

Perbezaan masa perjalanan ini dipercayai meningkat kerana kelajuan badan mendekati kelajuan cahaya. Teori ini sering digambarkan melalui Paradox Twins (atau Langevin's Paradox), yang terdiri daripada percubaan mental di mana seorang lelaki tetap berada di angkasa dalam sebuah kapal angkasa yang bergerak cepat. Apabila dia kembali ke Bumi, saudara kembarnya berumur lebih dari dua dekad, sementara dia sendiri hampir tidak berumur.

Pelancaran masa graviti

Pelepasan masa graviti adalah teori yang meramalkan kemungkinan perjalanan masa depan jika manusia mendapat cara untuk melakukan perjalanan ke planet yang daya graviti jauh lebih tinggi daripada Bumi.

Peleburan graviti berlaku melalui pengaruh yang dikenakan pada pemerhati oleh jasad angkasa yang hebat. Semakin besar badan angkasa, semakin besar kelengkungan dalam ruang-waktu dan akibatnya semakin besar pengaruh gravitasi di sekitarnya. Dalam erti kata lain, masa berlalu lebih perlahan di mana graviti lebih kuat.

Kongsi Tweet Tweet

Masa akan menjadi lebih perlahan pada waktu yang paling dekat dengan Bumi berbanding dengan jam.

Berdasarkan peleburan graviti, masa akan berkurang untuk pemerhati dekat dengan medan graviti daripada pemerhati lain pada titik terjauh. Hipotesis ini telah terbukti dengan jam atom ditempatkan di atas satelit yang terletak di ketinggian yang berbeza. Akhirnya, jam mula menyimpang, walaupun dalam nanodetik.

Kongsi Tweet Tweet

Asas perbezaan dalam peredaran masa antara jam. Oleh kerana kelengkungan antara C dan D, cahaya mengambil masa lebih lama untuk mencapai dari satu titik ke titik lain.

Diyakini bahawa jika mungkin untuk pergi ke planet yang pengaruh graviti jauh lebih tinggi daripada Bumi dan untuk kembali, pengembara akan pergi ke masa depan kerana masa akan berlalu lebih cepat di Bumi.

Lubang cacing

Lubang cacing adalah fenomena hipotetis yang terdiri daripada terowong yang menghubungkan titik-titik yang berbeza dari waktu ke ruang. Walaupun sangat tidak dapat dielakkan, Teori Relativiti menganggap kewujudan lubang cacing tanah yang dapat ditransportasi, iaitu, yang mempunyai syarat untuk dilalui dari satu pihak ke yang lain.

Secara teorinya, lubang cacing akan berfungsi bukan sahaja sebagai jalan pintas ke titik-titik lain di angkasa, tetapi juga pada masa-masa lain, termasuk masa lalu.

Kongsi Tweet Tweet

Perwakilan visual dari lubang cacing. Adalah dipercayai adanya wormholes yang keluarannya terletak di alam semesta yang sama dan pada masa yang berlainan dalam waktu.

Struktur kosmik

Menurut ahli astrofizik J. Richard Gott, rentetan kosmik adalah spesies tiub tenaga yang meregangkan melalui semua ruang masa, seperti retak. Fenomena ini adalah hipotesis dan dianggap sebagai kecacatan topologi yang berlaku semasa pembentukan alam semesta.

Kongsi Tweet Tweet

Perwakilan visual akord kosmik, secara teoritis hadir dalam semua ruang masa.

Gott percaya bahawa tali kosmik akan menjadi lebih nipis daripada atom dan, seperti lubang hitam, akan mempunyai sejumlah besar massa tertumpu, menghasilkan medan graviti yang sangat kuat yang dapat memutarbelitkan masa.

Secara teorinya, penyelewengan yang dibuat oleh dua rentetan kosmik yang berdekatan (atau rentetan kosmik yang menghampiri dekat lubang hitam) akan menyebabkan kesan yang mampu menggandakan ruang masa, membentuk suatu lengkung masa tertutup yang mana objek dapat muncul semula dalam mana-mana titik waktu, termasuk masa lalu.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top