Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Hakim

Apakah Hakim:

Hakim adalah Hakim Mahkamah Keadilan . Dia bertanggungjawab membuat keputusan di dalam kes mahkamah yang dirujuk ke mahkamah di mana dia bekerja.

Apa yang dilakukan seorang hakim?

Hakim juga seorang hakim. Tetapi ketika ia bertindak di Mahkamah Keadilan (contohnya kedua), dia adalah hakim contoh kedua.

Fungsi hakim adalah untuk menilai rayuan kes-kes yang datang dari contoh pertama, iaitu, yang diputuskan oleh hakim tunggal. Hakim boleh meninjau dan mengubah keputusan prosedur (penghakiman) yang diberikan oleh hakim pada saat pertama.

Berikut adalah beberapa contoh keputusan dan proses yang boleh diserahkan kepada hakim:

  • keputusan mengenai permohonan pemberian habeas corpus,
  • penghakiman terhadap tindakan undang-undang yang tidak berkaitan dengan undang-undang persekutuan,
  • keputusan dalam jenayah biasa,
  • penghakiman dalam prosiding buruh.

Dalam Mahkamah yang kedua, keputusan itu berlaku dengan cara yang berbeza. Bertentangan dengan apa yang berlaku dalam contoh pertama, di Mahkamah ini keputusan dibuat oleh sekumpulan hakim, yang disebut kolej .

Keputusan yang diberikan oleh kolej Mahkamah dipanggil penghakiman .

Ketahui lebih lanjut mengenai makna penghakiman.

Bagaimana menjadi Hakim?

Untuk cuba menjadi hakim Mahkamah, perlu mengambil jalan profesional dalam bidang Hukum. Hakim adalah posisi yang sibuk setelah karier panjang dalam karir hakim dan untuk mencapai posisi ini serangkaian persyaratan harus dipenuhi.

Langkah pertama bagi mereka yang ingin menjadi hakim adalah melengkapkan latihan di sekolah undang-undang. Selepas itu, selepas pengalaman undang-undang sekurang-kurangnya 3 tahun, anda mesti lulus peperiksaan awam untuk jawatan hakim atau kerjaya di Pejabat Pendakwa Raya (contohnya: pendakwa).

Adalah penting untuk mengetahui bahawa tidak ada pertandingan untuk menjadi hakim . Hakim menjadi hakim untuk kualiti yang ditunjukkannya semasa kerjayanya.

Hakim boleh dipilih dalam dua cara: mengikut umur atau merit. Ini bermakna pelantikan seorang hakim adalah hasil daripada kerjaya yang sangat baik dan hubungan baik yang dibuat semasa kerjaya profesional.

Mengikut Perlembagaan Persekutuan, untuk menjadi hakim, perlu mempunyai "pengetahuan undang-undang yang luar biasa dan reputasi yang tidak bercela". Ini bermakna siapa yang akan dicalonkan sebagai hakim perlu mempunyai pengetahuan undang-undang yang sangat baik, kerjaya yang mantap dan reputasi etika.

Bagaimanakah pelantikan hakim?

Nama-nama penama dipilih oleh Pejabat Pendakwa Raya dan oleh Persatuan Bar Brazil (OAB). Enam calon dipilih, yang ditunjukkan dalam senarai enam kali lipat. Dengan nama-nama enam menunjukkan Mahkamah masing-masing membentuk senarai dengan tiga nama (senarai tiga). Senarai ini dikemukakan kepada ketua Cawangan Eksekutif untuk membuat keputusan.

Pilihan hakim dibuat dari senarai tiga nama ini. Yang menunjukkan pilihan yang dipilih adalah presiden Republik atau gabenor negara, bergantung jika mereka adalah hakim persekutuan atau negara.

Bagaimanakah hierarki badan kehakiman berfungsi?

Untuk lebih memahami apa yang kedua bermakna bermakna, adalah perlu untuk memahami fungsi Cawangan Kehakiman Brazil. Terdapat tiga contoh hierarki yang melaksanakan fungsi yang berbeza.

Contoh pertama

Dalam contoh pertama, keputusan proses diambil oleh hakim-hakim tunggal, yang bertindak di komarcas bandar-bandar. Apabila tuntutan mahkamah difailkan di mahkamah, ia diagihkan kepada hakim, mengikut jenis perkara yang ditangani dalam prosiding.

Contoh pertama dibahagikan seperti berikut:

  • Keadilan umum: hakim undang-undang,
  • Mahkamah Persekutuan: hakim persekutuan,
  • Keadilan Pemilihan: hakim pemilihan,
  • Hakim Buruh: hakim buruh,
  • Keadilan tentera: hakim undang-undang.

Contoh kedua

Dalam contoh kedua adalah dinilai rayuan kes-kes yang telah diputuskan dalam contoh pertama. Untuk kes-kes yang akan dirujuk kepada contoh kedua, salah satu pihak, plaintif, mesti mengambil keputusan hakim.

Pengadilan kedua di Brazil adalah seperti berikut:

  • Mahkamah Keadilan (TJ): hakim,
  • Mahkamah Wilayah Persekutuan (TRF): hakim persekutuan,
  • Mahkamah Pilihan Raya Serantau (TRE): hakim pilihan raya,
  • Mahkamah Buruh Serantau (TRT): hakim buruh,
  • Mahkamah Keadilan Tentera: kolej hakim.

Ketiga contohnya

Contoh ketiga dibentuk oleh Mahkamah Tinggi. Dalam contoh ketiga tidak ada hakim. Mereka yang bertanggungjawab terhadap keputusan dalam kes yang mencapai mahkamah ini dipanggil menteri.

Berikut adalah Mahkamah:

  • Mahkamah Keadilan Superior (STJ): Menteri,
  • Mahkamah Tinggi Pilihan Raya (TSE): Menteri,
  • Mahkamah Tinggi Buruh (TST): Menteri,
  • Tribunal Tentera Superior (STM): menteri.

Mahkamah Persekutuan (STF)

STF adalah badan tertinggi di Brazil. Tidak seperti yang lain, ini tidak lagi menjadi contoh sumber.

Para menteri STF bertanggungjawab menilai kes-kes yang melibatkan ancaman prasangka terhadap isu-isu yang dilindungi dalam Perlembagaan Persekutuan.

Lihat juga makna Kuasa Kehakiman dan Penghakiman.

Jawatan Popular, 2020

Pek

Kategori Popular

Top