Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

FDA

Definisi Pengetahuan agama

Apakah Pengetahuan Agama:

Pengetahuan agama (juga dikenali sebagai pengetahuan teologi) adalah semua ilmu berdasarkan doktrin suci atau ilahi.

Pengetahuan agama disokong oleh keimanan keagamaan, yakni kepercayaan bahwa semua fenomena terjadi oleh kehendak entiti atau energi supernatural. Atas sebab ini, pengetahuan agama memberikan penjelasan dogmatis yang tidak boleh disangkal.

Di seluruh dunia, pengetahuan agama dianjurkan dalam pelbagai agama yang mempunyai kepercayaan, ritual dan kod moral mereka sendiri, seperti agama Kristian, Islam, Hindu, Yahudi, dan sebagainya.

Ciri-ciri pengetahuan agama

Berharga : pengetahuan agama didasarkan pada penilaian subjektif dan bukan pada fakta dan peristiwa terbukti.

Tidak dapat diselesaikan: dengan berurusan dengan isu rohani, metafizikal, ilahi dan ghaib, pengetahuan agama tidak tertakluk kepada pengesahan saintifik.

Tidak dapat disangkal : pengetahuan agama menjelaskan fenomena dan misteri kehidupan melalui proposisi dogmatik (kebenaran mutlak) yang tidak dapat disangkal.

Sistematik : bebas daripada agama, pengetahuan agama diatur dalam satu set peraturan yang saling melengkapi.

Inspirational : Pengetahuan agama didasarkan pada doktrin dan ajaran yang dinyatakan secara luar biasa.

Contoh pengetahuan agama

Apa-apa pengetahuan yang berasaskan semata-mata berdasarkan iman boleh dikategorikan sebagai pengetahuan agama. Walau bagaimanapun, menurut setiap agama, ada kemungkinan untuk menyebutkan contoh pengetahuan agama yang lebih popular:

  • Dalam Kekristianan, Yesus Kristus adalah anak Tuhan dan datang ke dunia dengan misi pengajaran cinta kepada orang lain dan menyelamatkan mereka yang percaya melalui kematian-Nya di kayu salib.
  • Di dalam Islam, Tuhan (Allah) berkomunikasi secara langsung dengan Nabi Muhammad, yang menyalin ajaran dan menimbulkan kitab suci Al-Quran (atau Koran).
  • Dalam agama Yahudi, orang Yahudi akan menjadi keturunan Abraham, Ishak, dan Yakub. Menurut agama, Tuhan akan menjanjikan orang Israel tanah antara Sungai Mesir dan Sungai Efrat, di mana ia percaya bahawa Yesus akan kembali pada Hari Penghakiman.

Kategori Popular

Top