Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Semiologi

Apakah Semiologi:

Semiologi adalah sains umum tanda-tanda .

Perkataan itu berasal dari kesatuan kata-kata Yunani semeion, yang bermaksud tanda, dan logo, belajar.

Semiologi adalah bidang pengetahuan yang didedikasikan untuk memahami sistem makna yang dibangunkan oleh masyarakat. Ia mempunyai objeknya sebagai tanda-tanda, sama ada linguistik, visual, atau bahkan upacara dan adat istiadat.

Tanda adalah gabungan makna dan penanda, iaitu konsep dengan objek itu sendiri. Seperti tanda trafik. Ia hanya terpencil satu set visual warna dan reka bentuk. Ia adalah dari makna yang mereka berikan bahawa ia merupakan tanda, dan ia mendapat makna baru.

Semiologi Perubatan

Semiologi Perubatan adalah disiplin teori dan praktikal Sains Kesihatan yang menumpukan perhatiannya kepada tanda-tanda dan gejala yang disampaikan oleh pesakit.

Semasa pemeriksaan fizikal umum, tanda-tanda bukan verbal perlu diperhatikan yang akan membantu untuk membuat diagnosis yang lebih baik, selain daripada gejala yang diucapkan oleh pesakit.

Ini adalah kaedah diagnostik yang dikembangkan oleh Henry Stubbes pada tahun 1670. Analisis ini menganggap keadaan umum pesakit, tahap kesedaran, postur dan tanda-tanda ketidakselesaan. Juga termasuk unsur-unsur lain yang tidak diriwayatkan, tetapi asas untuk diagnosis, seperti kehadiran edema, bau badan, bahagian kering, dan sebagainya.

Semiotik dan Semiologi

Istilah Semiotik dan Semiologi mewakili bidang kajian yang sama, tetapi penentuan Persatuan Kajian Semiotik Antarabangsa pada tahun 1969 memutuskan penggunaan istilah Semiotik sebagai nama sains umum tanda-tanda.

Semiotik dan Semiologi digunakan sebagai sinonim sehingga ketika itu. Apa yang membezakan kedua-dua istilah ini ialah garis dan asal penyelidikan: jika ia berkaitan dengan tradisi Amerika Utara Charles Pierce, ia adalah Semiotik. Dan sekolah Eropah, yang dipimpin oleh linguistik Ferdinand de Sassure, disebut semiologi.

Tetapi pada pertengahan kedua abad kedua puluh, penulis terkemuka Eropah seperti Roland Barthes dan Umberto Eco mengadopsi istilah semiotika untuk menentukan kajian mereka mengenai sistem makna. Kemudian, atas cadangan beberapa penyelidik, Persatuan memilih penggunaan eksklusif istilah semiotik.

Tetapi keputusan itu tidak membatalkan kajian terdahulu dalam semiologi. Ia hanya menyeragamkan medan.

Kategori Popular

Top