Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Politeisme

Apa yang dimaksud dengan syirik:

Polytheisme adalah sistem keagamaan yang terdiri daripada kepercayaan pada dewa-dewa yang berbeza.

Di dalam masyarakat polytheistik kewujudan pelbagai dewa diterima, biasanya masing-masing didedikasikan kepada ciri khas alam, seperti: tuhan guntur, tuhan matahari, dewi hujan, dewi bumi dan sebagainya.

Politeisme adalah sangat biasa dalam masyarakat zaman dahulu, seperti dalam zaman kuno Yunani, Rom Purba, dan Mesir Kuno. Ia masih wujud di beberapa agama dari Afrika dan Asia.

Setiap dewa dalam sistem politeistik memiliki kuasa dan kuasa khas, menjadi pakar dalam bidang tertentu, seperti unsur alam, hubungan manusia, objek, kegiatan, dan sebagainya. Sebagai contoh, orang Yunani purba percaya bahawa Aphrodite adalah dewi cinta, kecantikan dan seksualiti; manakala Athena dianggap sebagai dewi kebijaksanaan dan tamadun, dan sebagainya.

Ciri khas sebahagian besar tuhan-tuhan masyarakat polytheistik adalah kehadiran keperibadian mereka yang unik. Dewa-dewa Yunani dan Rom, sebagai contoh, menurut mitos masing-masing, hidup secara langsung mengganggu kehidupan manusia dan, kadang-kadang, bertindak dengan kekejaman.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Mitologi.

Secara etimologis, perkataan polytheism berasal dari persimpangan polis Yunani, yang bermaksud "banyak, " dan théos, yang bermaksud "tuhan, " oleh itu makna harfiah istilah ini akan "banyak tuhan".

Polytheisme dan Monoteisme

Tidak seperti politeisme, monoteisme terdiri daripada kepercayaan hanya satu tuhan (atau "Tuhan, " dalam kes ini).

Agama-agama monoteistik utama adalah agama Kristian, Yahudi dan Islam.

Dewa-dewa polytheistic boleh diwakili dalam bentuk antropomorfik (tokoh manusia dan tokoh haiwan), sedangkan dalam tauhid "Tuhan" biasanya digambarkan sebagai serupa dengan rupa manusia.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Monoteisme dan Teisme.

Kategori Popular

Top