Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kastam

Apakah kastam itu:

Kastam adalah tindakan yang diambil sebagai peraturan sosial dari proses berulangnya amalan mereka . Dengan demikian, dengan berpanjangan, mereka menjadi kewajiban dari sudut pandang masyarakat tertentu.

Ringkasnya, adat istiadat adalah tindakan biasa yang, dalam perjalanan masa, menjadi amalan biasa yang berakar dalam budaya sosial.

Kastam berbeza mengikut masyarakat dan budaya yang berlainan, dan mungkin berkaitan dengan tradisi dan ritual masing-masing orang.

Untuk cuba memahami asal-usul adat tertentu, sebagai contoh, ia menjadi perlu kajian sosiologi dan antropologi kumpulan sosial yang mempraktikkan adat yang dipersoalkan.

Lihat juga: makna Tradisi.

Seperti yang dinyatakan, kastam mungkin berbeza mengikut budaya. Sebagai adat, adat, misalnya, adalah berbeza dengan kastam Afrika atau kastam Eropah .

Kepercayaan dan cita-cita moral dan cita-cita berbeza, menyebabkan orang yang berbeza mempunyai adat istiadat yang berbeza sebagai tindak balas terhadap situasi yang sama.

Mengikut persempadanan konsep kastam, ini mempunyai dua unsur utama: Corpus dan Animus .

Corpus merujuk kepada watak material, iaitu, pengulangan amalan sosial umum dan berterusan. Sebaliknya, Animus mewakili psikologi, apabila individu-individu dari kumpulan tertentu melihat amalan sosial (seragam, umum dan malar) sebagai kewajipan, yang diperlukan dan tidak diperlukan untuk fungsi masyarakat.

Kastam dalam Undang-Undang

Dalam bidang undang-undang, kastam adalah perintah sosial rasional dan kontemporari, yang berfungsi sebagai sumber penciptaan beberapa undang-undang yang mengawal kelakuan masyarakat.

Walau bagaimanapun, tidak seperti undang-undang bertulis, kastam adalah buah langsung dari rakyat, tanpa campur tangan dari Kuasa Awam. Dalam kes ini, apabila amalan sosial tertentu membentangkan dirinya sebagai seragam, tetap dan wajib, ia akhirnya diserap dalam pembangunan dan pemakaian Undang-undang.

Undang- undang Adat yang kononnya adalah yang berasal dari adat. Tetapi walaupun adat istiadat yang berkaitan dengan undang-undang, ia tidak hanya dipandu oleh amalan sosial, tetapi juga oleh undang-undang tertulis, teratur dan berkod.

Nilai dan kastam

Nilai sosial bertanggungjawab untuk penciptaan, pembangunan dan penyatuan adat yang lazim dari masyarakat atau kumpulan tertentu.

Nilai biasanya berdasarkan kepercayaan yang diterima oleh orang-orang, yang dibangunkan dari masa ke masa berdasarkan peristiwa-peristiwa yang dialami oleh mereka. Nilai sosial juga membentuk konsep keabsahan moral dalam masyarakat tertentu.

Ketahui lebih lanjut mengenai pengertian Nilai.

Kategori Popular

Top