Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Autokrasi

Apa itu Autokrasi:

Kata autokrasi berasal dari bahasa Yunani, dan bermakna kerajaan dengan sendirinya .

Ia adalah rejim politik di mana undang-undang dan keputusan berdasarkan sabitan pemerintah. Dalam autokrasi, kuasa pemimpin adalah mutlak dan tidak terhad, dan kerajaan akhirnya mempunyai dasarnya yang keliru dengan tindakan peribadi autokrat, sebagai keperibadian kuasa.

Raja-raja absolutis adalah rejim autokratik, seperti zaman Czarist di Rusia, atau rezim absolutis di Perancis, dengan autokrat yang paling terkenal di kalangan orang Louis XIV. Tetapi tidak semua monarki adalah autokrasi, untuk raja-raja dan kaisar boleh dilayan dan dipengaruhi oleh pasukan pentadbiran. Ini tidak berlaku dengan prinsip autokrasi, di mana pengambilan keputusan adalah eksklusif kepada pemerintah.

Autokrasi juga boleh difahami sebagai monokrasi, iaitu kerajaan satu.

Contoh moden rezim autokratik adalah pemerintahan diktator Jerman Adolf Hitler. Semasa zaman pemerintahan Hitler, keputusan politik adalah semata-mata dari watak peribadi diktator, berdasarkan kepercayaannya tentang Jerman yang unggul.

Konsep autokrasi adalah titik permulaan filem The Wave (Die Welle), oleh pengarah Jerman Dennis Gansel. Filem itu menceritakan kisah seorang guru dari sekolah Jerman yang melakukan eksperimen tangan dengan muridnya tentang autokrasi.

Lihat juga: Imperialisme dan Neokolonialisme.

Autokrasi borjuasi

Autokrasi borjuasi adalah ungkapan ahli sosiologi Florestan Fernandes untuk menunjuk pengaruh kumpulan, borjuasi, dalam kekuasaan dan pembangunan kapitalisme Brazil. Autokrasi borjuasi bukanlah rejim politik, tetapi prosesnya adalah pembuatan keputusan dari segi dasar-dasar awam, dari kedudukan borjuasi, yang kemudiannya dipengaruhi oleh imperialisme negara-negara pusat.

Ungkapan ini dikutip dan dieksploitasi oleh José Paulo Netto dalam buku Diktator & Perkhidmatan Sosial: analisis Perkhidmatan Sosial di Brazil pasca 64

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top