Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Afrikaans

Apa bahasa Afrikaans:

Afrikaans adalah bahasa yang digunakan di Afrika Selatan dan Namibia, dengan pengaruh langsung dari bahasa Belanda, sebuah bahasa yang berasal dari kumpulan berbahasa Jerman Indo-Eropah . Afrikaner berkembang semasa penjajahan Belanda di beberapa negara Afrika.

Juga dikenali sebagai Afrikaans, Afrikaans atau Afrikaans, bahasa ini dituturkan oleh Afrikaans (yang pada awalnya dikenali sebagai Boers), sebuah kumpulan etnis yang hadir di Afrika Selatan dan berasal dari peneroka Eropah yang menduduki wilayah ini antara abad ketujuh belas dan delapan belas, seperti Jerman, Perancis dan Belanda.

Kini, terdapat kira-kira 15, 000 penutur bahasa Afrika di seluruh dunia. Bahasa ini diambil sebagai bahasa ibunda sekurang-kurangnya 11 kumpulan budaya Afrika yang berlainan.

Asal bahasa ini bermula pada interaksi antara peneroka Eropah dan penduduk pribumi di rantau ini, serta kelompok orang Asia yang pergi ke Afrika Selatan sebagai pekerja.

Afrikaans dianggap sebagai salah satu helai kumpulan bahasa Jerman yang mudah dipelajari kerana kesederhanaan tatabahasa mereka (lebih mudah daripada bahasa Inggeris misalnya).

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top