Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pope

Apakah Paus itu:

Paus adalah ketetapan yang diberikan kepada ketua tertinggi Gereja Katolik Roma, yang juga dikenal sebagai Pontifikat Agung, Bapa Suci atau Uskup Roma.

Selain sebagai wakil doktrin Katolik tertinggi, Paus juga dianggap sebagai Ketua Negara Kota Vatican, sebuah negara yang bebas dan berdaulat yang terletak di pedalaman Rom, ibukota Itali.

Pada masa ini, ketua Gereja Katolik adalah Paus Francisco (Paus 266), dipilih semasa pertemuan (kardinal) pada tahun 2013, dengan tujuan memilih pengganti tempat yang ditinggalkan oleh Benedict XVI.

Menurut rekod agama Katolik, paus pertama adalah St Peter, salah seorang dari dua belas rasul Yesus Kristus.

Paus menduduki pejabat gereja yang dikenal sebagai kepausan, seolah-olah ia adalah sejenis pemerintahan, berbanding dengan rejim presiden, misalnya.

Pada zaman purba, Paus menjalankan kuasa besar di kalangan masyarakat Barat Zaman Pertengahan, terutama di Eropah. Walau bagaimanapun, pada masa kini, kuasa para paderi, terutamanya paus, turun ke ekumenisme, penubuhan dialog perdamaian antara agama-agama yang berlainan di dunia, dan perjuangan untuk hak asasi manusia (menurut doktrin-doktrin Agama Katolik).

Secara etimologis, perkataan "papa" berasal dari bahasa Latin pappa, yang boleh diterjemahkan sebagai bentuk "papa" atau "bapa". Dalam kes ini, "bapa" adalah rujukan kepada kedudukan yang dipermainkan oleh paus sebelum imej "keluarga Katolik."

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Gereja Katolik.

Kategori Popular

Top