Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Polissient

Apakah Polissient:

Polissíndeto adalah bahasa dalam bahasa Portugis, yang terdiri daripada penggunaan berulang - ulang dan berlebihan beberapa ungkapan antara ayat dengan cara yang berurutan .

Polissien diklasifikasikan sebagai tokoh pembinaan di kalangan tokoh bahasa. Penggunaannya adalah umum untuk menyampaikan rasa ekspresi yang lebih besar dalam mesej itu, baik melalui bahasa lisan atau bertulis. Sesetengah sarjana bahasa Portugis mengklasifikasikan polisim sebagai sejenis anaphora.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai makna anafora, klik di sini.

Etimologi perkataan ini adalah dalam polysyndeton istilah Yunani, yang boleh diterjemahkan secara bebas seperti "pelbagai sambungan".

Lihat juga: Pengertian Rajah Bahasa.

Perlu diingat bahawa semua ayat dengan tempoh kompaun dan yang mempunyai konjunkan diklasifikasikan sebagai sindikal, sedangkan ayat tanpa sambungan disebut asindéticos .

Contoh polysteresis

"Bourgeoisie miskin / dan anak-anak borjuasi kaya / dan kaum wanita, dan para pelukis kejiranan datang." (Manuel Bandeira)

"Saya menyanyi, dan saya menyanyi sekarang, dan juga masa lalu dan masa depan." (Fernando Pessoa)

(Olavo Bilac) : "Tanah tidak mempunyai kaki: dia kembali dan berlari, dia ragu-ragu dan berteriak, dia bertempur dan berdarah, dan dia bergulung dan jatuh dan jatuh dan mati."

Polissíndeto e Assíndeto

Mereka adalah kedua-dua ucapan, tetapi dengan fungsi yang sama sekali berbeza.

Walaupun polissien terhad kepada penggunaan sambungan yang berlebihan dan berturut-turut di antara ayat-ayat, persetujuan itu adalah untuk menyekat konjungsi, menggantikannya dengan tanda koma atau tanda baca yang lain.

Ketahui lebih lanjut mengenai pengertian Assíndeto.

Kategori Popular

Top