Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Shabbat Shalom

Apakah Shabbat Shalom:

Shabbat Shalom atau Shabbat Shalom adalah ungkapan Ibrani yang digunakan oleh orang Yahudi sebagai ucapan semasa Shabbat (hari ke-7 dalam seminggu, sepadan dengan hari Sabat).

Secara harfiah, Shabbat Shalom bermaksud "Sabat Perdamaian, " tetapi ia juga boleh ditafsirkan sebagai "damai dalam rehat mingguan anda", dan sering digunakan di kalangan orang Yahudi semasa zaman Shabbat, yang bermula pada hari matahari terbenam pada hari Jumaat dan berakhir pada waktu matahari terbenam pada hari Sabtu.

Menurut Alkitab, Sabat (Sabat) dianggap sebagai "Sabat" dan didedikasikan khusus untuk keseimbangan keharmonisan keluarga dengan Tuhan. Semua kewajipan profesional dan kewangan harus dielakkan pada hari Sabat . Hari ini, orang Yahudi dan ramai orang Kristian "menjaga Sabat, " bermakna mereka tidak bekerja dan mendedikasikan hari itu kepada Tuhan.

Istilah shalom sangat biasa dalam salam bahasa Ibrani dan salam, secara harfiah bermaksud "damai". Anehnya, kata Ibrani ini berasal dari salaam Arab, yang juga memiliki makna yang sama: "damai".

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Shalom.

Shabbat Shalom boleh dikatakan sebagai salam atau perpisahan, tetapi hanya semasa zaman Shabbat .

Secara perbandingan, Shabbat Shalom akan sesuai dengan "halo, " "selamat pagi, " atau "selamat tinggal, " diikuti oleh keinginan untuk kesihatan dan kebahagiaan yang baik untuk individu dan seluruh keluarganya.

Ketahui juga makna Salamaleic dan Shalom Adonai.

Kategori Popular

Top