Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi 5 Ciri-ciri Cerrado

Cerrado adalah ekosistem yang terdapat di wilayah tengah-barat Brazil, terutamanya di negara-negara di Goiás, Mato Grosso dan Mato Grosso do Sul. Ekosistem ini juga terdapat di wilayah utara, timur laut dan tenggara.

Cerrado adalah biome kedua terbesar di negara ini dan kini menduduki kira-kira 22% wilayah. Bioma adalah nama yang diberikan kepada ekosistem yang mempunyai ciri-cirinya sendiri, seperti iklim, jenis tumbuh-tumbuhan dan spesies haiwan.

Ketahui beberapa ciri utama cerrado:

1. tumbuhan rendah dan rendah

Kongsi Tweet Tweet

Cerrado mempunyai tumbuh-tumbuhan yang rendah dan rendah, yang dipanggil rumput. Tumbuhan ini juga arboreal, iaitu, dibentuk oleh pokok renek dan pokok-pokok saiz kecil, yang biasanya tidak melebihi 20 meter tinggi.

Pokok cerrado sering dipisahkan antara satu sama lain dan cenderung mempunyai cabang-cabang yang kering, paling keras dan dipintal.

Tumbuhan cerrado mempunyai ciri khas dalam akarnya, yang sangat mendalam. Ini adalah kerana keperluan untuk mencari air dalam lapisan yang lebih mendalam di bumi, terutamanya dalam musim kering tahun ini.

Bergantung pada lokasi tumbuh-tumbuhan boleh berubah-ubah, menjadi lebih menyeramkan di beberapa tempat dan dengan hutan kecil di lain-lain. Tetapi ciri-ciri umum kekal, dengan pokok renek dan tumbuh-tumbuhan dengan ketinggian sedikit.

2. Iklim dengan masa hujan dan kemarau

Kongsi Tweet Tweet

Iklim di cerrado dipanggil lembab tropika dan mempunyai dua musim yang jelas pada tahun ini. Pada musim sejuk cuaca sejuk dan agak kering dengan kelembapan yang rendah. Pada musim panas cuaca panas dan hujan.

Suhu purata cerrado biasanya 25 darjah. Suhu maksimum di musim panas tiba di 40 darjah dan pada musim sejuk suhu biasa sampai 12 derajat, dapat lebih rendah dalam beberapa hari.

3. Tanah dengan warna kemerahan dan miskin nutrien

Kongsi Tweet Tweet

Tanah cerrado berwarna merah kerana ia sangat miskin dalam nutrien dan sangat berasid. Sebagai tambahan kepada kemerah-merahan tanah juga kering dan ini berlaku kerana tempoh kemarau yang besar dan kekurangan hujan.

Kerana ia adalah tanah yang miskin dalam nutrien kawasan cerrado dianggap kurang produktif untuk pertanian. Kenyataan ini telah berubah sedikit sejak pengairan dan teknologi penanaman digunakan untuk mengurangkan kekurangan ini dan membuat tanah lebih kaya dan lebih produktif.

Penggunaan teknologi untuk memperbaiki tanah cerrado mula berlaku dari tahun 1970 dan dipanggil Revolusi Hijau .

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Revolusi Hijau.

4. Mempunyai pelbagai spesies haiwan

Kongsi Tweet Tweet

Cerrado Brazil memiliki fauna yang banyak hewan, mereka lebih dari 2500 spesies yang berbeda .

Terdapat beberapa haiwan yang ditemui di rantau ini: jaguar, landak, serigala rusa, monyet capuchin, burung hantu, tapir, mayat, kucing jerami, anteater, burung kakak tua, ingin-ingin, rusa, burung, capybara dan dahulu.

Juga terdapat dalam cerrado adalah banyak spesies burung, ular, rama-rama dan serangga.

Sesetengah spesies fauna cerrado berada dalam bahaya kepupusan, seperti kes anteater, jaguar dan serigala-guará.

5. Ia dimandikan oleh 3 lembangan hidrografi

Kongsi Tweet Tweet

Kawasan cerrado dimandangkan oleh tiga lembangan hidrografi: São Francisco Basin, Tocantins Basin dan Basin Prata.

  • San Francisco Basin: melintasi tenggara, tengah-barat dan timur laut,
  • Lembah Tocantins: terletak di rantau tengah-utara,
  • Bacia da Prata: terletak di selatan Amerika Selatan.

Turut hadir di wilayah cerrado mata air dari banyak sungai yang memandikan lapan lagi aliran air yang menjadikan bekalan air ke beberapa kawasan di negara ini. Oleh sebab itu, cerrado Brazil dikenali sebagai " kotak air Brazil ".

Terdapat beberapa sungai yang mempunyai mata air di cerrado: Xingu, Paraguay, Tocantins, Jequitinhonha, São Francisco dan Araguaia.

Lihat juga makna Ekosistem Brazil, Savannah dan Biomes.

Kategori Popular

Top