Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi s Mayan

Apa yang Maya:

Mayan membentuk tamadun yang mendiami bahagian Amerika Tengah semasa salah satu tempoh terpanjang zaman pra-Columbus: kira-kira 2, 500 tahun sebelum Kristus sampai awal abad keenam belas.

Tamadun Maya telah tersebar di kalangan beberapa negeri-kota yang menduduki wilayah selatan Mexico, Guatemala, Honduras, Belize, dan El Salvador.

Walaupun ia adalah salah satu tamadun pra-Columbian terawal, Maya tidak membina sebuah empayar, seperti yang dilakukan oleh Inca dan Aztec.

Masyarakat Mayan dibentuk oleh tiga inti utama: bangsawan (kelas pertama); pengumpul cukai dan tuan-tuan upacara (kelas kedua); dan petani dan pengrajin (kelas ketiga).

Ahli kelas pertama dan kedua tinggal di bandar-bandar sementara petani tinggal di pinggir bandar dan terpaksa membayar cukai tinggi kepada pemimpin mereka.

Mobiliti sosial tidak biasa dalam masyarakat Maya. Oleh itu, individu yang dilahirkan di kelas tertentu tidak mempunyai kemungkinan naik ke tahap sosial yang lain.

Secara ekonomi, orang Maya hidup dari pertanian, melalui penanaman kapas, tomato, kentang, koko dan buah-buahan lain. Mereka juga mendedikasikan diri untuk menaikkan beberapa haiwan, seperti kalkun dan lebah.

Kemerosotan tamadun Maya, tidak seperti empayar pra-Columbian yang lain, tidak didorong oleh pencerobohan Sepanyol pada abad keenam belas. Dalam tempoh ini, Maya telah mengalami krisis, mungkin kerana peperangan yang berterusan, bersekutu dengan masalah serius dalam pengeluaran pertanian, menyebabkan penduduk Maya musnah.

Walau bagaimanapun, terdapat kira-kira 4 juta keturunan orang Maya pada hari ini, yang mendiami kampung-kampung dan kawasan-kawasan di Amerika Tengah.

Mayan Prophecies

Salah satu nubuatan Maya yang paling terkenal adalah "akhir dunia" yang dijangka, yang dijadualkan pada 21 Disember 2012, mengikut tafsiran kontemporari yang dibuat dari kalendar Maya.

Bagaimanapun, menurut para ahli dan ulama budaya Maya, peradaban ini tidak membuat nubuatan atau ramalan untuk masa depan. Hanya terhad ia meramalkan nasib seseorang atau bandar dari analisis kalendar, dan berdasarkan prinsip agama mereka.

Kalendar Maya

Maya dikenali dengan kalendar kompleks dan tepat yang, pada kenyataannya, terdiri daripada gabungan beberapa kalendar lain.

Kalendar kalendar Maya dibina dalam bentuk piramid, yang juga berfungsi sebagai pemerhati bagi astronom para imam.

Agama & Kerohanian

Maya adalah orang-orang musyrik, iaitu, mereka menyembah pelbagai jenis tuhan. Walau bagaimanapun, terdapat empat dewa utama dalam agama Maya, yang dikenali sebagai bacab, dan mewakili pelbagai aspek alam semula jadi.

Pengorbanan manusia adalah perkara biasa dalam ritual yang didedikasikan kepada tuhan-tuhan mereka. Biasanya, orang yang dikorbankan adalah tawanan perang yang ditangkap dari suku-suku lain, misalnya. Kerana mereka dianggap "makhluk tulen", banyak kanak-kanak juga ditawarkan dalam pengorbanan Maya.

Satu lagi ciri agama Maya adalah ketiadaan konsep dualistik "baik" dan "jahat."

Budaya

Secara artis, orang-orang Maya menghasilkan seramik dan fabrik yang dicelup, serta pembinaan seni bina yang besar, seperti kuil dan piramid yang mereka gunakan sebagai pemerhatian astronomi atau ritual untuk para dewa.

Maya juga cemerlang dalam bidang kajian astronomi dan matematik. Mereka dikenali telah mencipta tempat perpuluhan dan konsep nilai sifar, sebagai contoh.

Bahasa rasmi yang dituturkan oleh Maya adalah Yucatan, tetapi mereka juga bercakap dengan pelbagai jenis dialek, yang terbentuk daripada pengaruh yang diserap oleh kumpulan budaya yang lebih kecil.

Maya membangunkan sistem penulisan yang, seperti orang Mesir, didasarkan pada penggunaan hieroglyphics. Bahagian dalaman kuil dan piramid menyediakan ruang untuk acara-acara penting yang akan direkodkan oleh para imam Maya.

Lihat juga: makna Hieroglyph.

Mayas, Aztecs dan Inca

Mereka adalah tamadun pra-Columbian penting yang menduduki kawasan yang berlainan di benua Amerika dalam tempoh masa yang berbeza.

Setiap budaya dikenali dengan kemunculannya dan kemajuan yang terkenal dalam pelbagai bidang pengetahuan manusia, seperti matematik, astronomi, pertanian, seni bina, kesenian, dan sebagainya.

Ketahui lebih lanjut mengenai persamaan dan perbezaan antara Mayan, Aztec dan Inca.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top