Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi s Incas

Apakah Inca:

Inca adalah tamadun pra-Columbian yang mendiami wilayah Cordillera de los Andes (Amerika Selatan) antara abad ke-13 dan ke-16.

Orang-orang Inca hidup puncak pembangunan mereka antara abad XV dan XVI, ketika mereka membentuk apa yang disebut Inca Empire, yang meliputi wilayah Peru, Bolivia, Chile dan Ecuador.

Bahasa utama dalam Inca Empire adalah Quechua (atau Quechua), yang masih terus digunakan oleh beberapa kumpulan etnik di negara-negara yang membentuk wilayah Andes di Amerika Selatan.

Bahkan mempunyai bahasa, tamadun Inca tidak mengembangkan model penulisan. Bagaimanapun, mereka mencipta sistem pengiraan yang sangat berkesan dan unik: quipu (atau pasukan).

Quipu terdiri daripada satu siri tali berwarna yang boleh mewakili nilai-nilai dan kualiti yang berlainan, bergantung kepada konteks di mana ia digunakan.

Quipus hanya dapat dimanipulasi dan ditafsirkan oleh quipucamayucs ("penjaga dari quipus"), kedudukan tanggungjawab yang melampau.

Empayar Inca jatuh dengan kejatuhan Sepanyol yang diketuai oleh Francisco Pizarro pada tahun 1532.

Lihat juga: Aztec dan Maya.

Ekonomi dan kerajaan

Maharaja Incas menerima gelaran Sapa Inca, yang dalam bahasa Quechua bermaksud "gabenor Inca". Bagi Incas, Sapa Inca dianggap sebagai "tuhan di bumi" dan, oleh sebab itu, menerima penghormatan dan pengorbanan yang berterusan untuk penghormatannya.

Tamadun Inca mempunyai sistem pemerintahan yang sangat teratur, dengan sentralisasi kekuasaan di ibukota kerajaan, kota suci Cuzco, di mana kaisar menetap.

Pada dasarnya, masyarakat Inca dibahagikan kepada empat inti utama: Nobles (dibentuk oleh keluarga diraja, pemimpin agama, tentera dan ahli bangsawan lain); Gabenor (yang mewakili penguasa-penguasa di empat wilayah yang membentuk Kerajaan. Mereka bertanggungjawab untuk merumuskan dan menegakkan undang-undang daerah mereka); pegawai tentera tempatan dan petani (majoriti penduduk).

Ekonomi didasarkan pada pertanian, terutamanya dalam penanaman kentang, jagung, lada, kapas, ubi kayu, kacang tanah, ubi jalar, antara jenis biji-bijian dan sayur-sayuran.

Tiada unit kewangan dalam tamadun Inca. Perdagangan bekerja dari barter . Pertukaran dapat antara barang yang berbeda, antara layanan atau makanan. Benih kakao mempunyai nilai komersil yang tinggi dalam tamadun Inca.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna barter.

Budaya dan seni

Seni Inca ditandai dengan objek yang diperbuat daripada seramik, kayu, logam dan emas. Secara tradisinya, perhiasan mewakili imej tuhan-tuhan, bentuk geometri abstrak dan angka haiwan yang bergaya.

Senibina Inca juga luar biasa. Malah pada hari ini, beberapa kuil dan bangunan yang dibuat semasa Empayar kekal utuh. Bandar Machu Picchu adalah contoh struktur seni bina tamadun Inca yang cekap.

Muzik juga merupakan sebahagian daripada budaya seni dari Inca, terutamanya melalui alat gendang dan angin, seperti seruling dan trompet yang dibuat dari peluru laut, sebagai contoh.

Menurut tradisi Inca, setiap tempoh kalendar (dibahagikan kepada dua belas bahagian yang serupa dengan bulan semasa tahun ini) ditandai dengan perayaan tertentu:

  • Januari = Harvest Kecil
  • Februari = Penuaian Besar
  • Mac = Bouquet bunga
  • April = Tarian jagung muda
  • Mei = Song tuaian
  • Jun = Festival Matahari
  • July = Pembersihan bumi
  • Ogos = Pengorbanan pembersihan umum
  • September = Festival Queen
  • Oktober = Pesta Air
  • November = Procession of the dead
  • Disember = Grand Festival

Agama & Kerohanian

Agama Inca adalah politeistik, iaitu, terbentuk daripada penyembahan beberapa tuhan.

Dewa Inti adalah perwakilan matahari dan dianggap dewa utama di kalangan Inca . Terdapat juga penyembahan beberapa haiwan suci untuk orang Inca, seperti jaguar dan condor, sebagai contoh.

Pengorbanan manusia adalah biasa semasa ritual kesyukuran kepada tuhan-tuhan. Biasanya, Incas memilih wanita muda yang paling cantik (dan perawan) untuk dikorbankan sebagai cara untuk menenangkan murka dewa.

Menurut budaya agama Inca, yang dikorbankan sebagai penghormatan terhadap para dewa merupakan kehormatan. Adalah dipercayai bahawa selepas dikorbankan, semangat akan menjadi ilahi.

Inca Gods

Inti adalah tuhan tertinggi, tetapi dia tidak dianggap sebagai pencipta dunia, menurut mitos Inca.

Dewa Viracocha dianggap sebagai tuan langit dan bumi, yang bertanggung jawab untuk mencipta planet dan semua benda yang ada.

Di antara tuhan-tuhan popular lain, ia menonjol:

  • Mama Quilla: isteri Tuhan Inti. Dianggap "ibu bulan" dan dewi malam dan pelindung wanita.
  • Mama Pacha: dewi menanam dan menuai. Ia juga dianggap bertanggungjawab terhadap gempa bumi (Andes diketahui mengalami gempa bumi yang tetap).
  • Mama Zara (atau Sara): dewi jagung, makanan utama Inca.
  • Supai: tuhan kematian. Dia sangat ditakuti oleh Inca dan, menurut tradisi, menuntut agar pengorbanan anak-anak dibuat untuk menenangkan kemarahan mereka.
  • Mama Cocha: dewi laut, lautan dan ikan. Dia dianggap pelindung nelayan dan kelasi.

Dalam mitos Inca, masih terdapat beberapa dewa-dewa lain yang digunakan untuk dipersonifikasikan dalam kuil besar yang tersebar di seluruh empayar.

Incas, Mayas dan Aztecs

Mereka adalah tamadun pra-Columbian yang mendiami kawasan yang berlainan di benua Amerika dan dalam tempoh masa yang berbeza.

Ketahui lebih lanjut mengenai perbezaan dan persamaan antara Incas, Mayas dan Aztecs.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top