Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Borong dan runcit

Apakah Borong dan Runcit:

Borong dan runcit adalah dua modaliti yang berbeza dari pengkomersialan produk, dengan ciri-ciri dan orang awam sendiri.

Pemborong menyediakan produk dalam kuantiti yang besar, biasanya untuk dijual semula, sementara runcit menjual dalam kuantiti yang lebih kecil, tetapi terus kepada penonton sasaran.

Bersama-sama, model dagangan ini memenuhi permintaan yang berbeza dari pasaran dan mendorong ekonomi.

Perdagangan Borong

Perdagangan borong (atau borong) adalah penjualan produk dalam kuantiti yang banyak, biasanya bertujuan untuk dijual semula oleh pedagang lain. Atas sebab ini, pasaran borong ditandakan oleh pengeluaran besar - besaran produk yang sama dan harga yang rendah, kerana keuntungan diperolehi melalui kuantiti tinggi yang dijual.

Penjual borong biasanya disebut sebagai "pengedar, " kerana, sebagai peraturan, dia menyerahkan barang tersebut kepada peniaga lain. Jadi, untuk sebahagian besar, pemborong adalah kilang yang sangat menghasilkan produk. Walau bagaimanapun, ia jelas menjelaskan bahawa tidak ada yang menghalang pemborong daripada menjual terus kepada pengguna akhir.

Perdagangan runcit

Perdagangan runcit (atau runcit) adalah cara jualan yang secara langsung melayani pengguna akhir, dan bentuk penjualan yang paling biasa digunakan di kedai-kedai harian dan pasaran. Dalam runcit, produk dijual dalam unit atau dalam kuantiti yang kecil, mengikut keperluan pengguna yang tepat. Atas sebab ini, harga akan selalu lebih tinggi daripada harga borong.

Adalah penting untuk menekankan bahawa penjualan yang dibuat oleh pemborong terus kepada pengguna akhir tidak layak runcit .

Perbezaan antara borong dan runcit

Dengan pasaran menjadi semakin dinamik, para pemasar menyesuaikan perniagaan mereka mengikut tuntutan dan akhirnya memudahkan perbezaan antara borong dan runcit. Walau bagaimanapun, secara umum, adalah mungkin untuk menyatakan bahawa:

.BorongRuncit
Visa PasaranSerangan kecil atau runcit (dijual semula)Pengguna akhir
Volume BelianKelantangan tinggiJumlah yang rendah
Cara PengendalianArmada kenderaan dan depot biasanya terletak di luar perimeter bandarKedai yang terletak di perimeter bandar
Bidang KepakaranNegara, negeri atau perbandaranLokasi *
Kos BarangHarga unit dikurangkan disebabkan oleh jumlah jualan yang tinggiHarga unit yang lebih tinggi disebabkan oleh jumlah jualan yang rendah

* Walaupun peruncitan mempunyai, sebagai peraturan, bidang kepakaran tempatan, jualan internet adalah contoh sempurna dari runcit di seluruh negara.

Atacarejo

Terdapat juga bentuk jualan perantaraan yang dikenali sebagai atacarejo. Seperti namanya, pakaian borong menggabungkan ciri runcit dan borong untuk memenuhi kuantiti tertentu dan permintaan harga.

Oleh itu, perdagangan runcit menjual produk dalam jumlah purata dan harga yang diselaraskan, biasanya untuk peniaga kecil atau untuk pengguna akhir.

Kategori Popular

Top