Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Rumah Awam

Apakah Rumah Awam:

Rumah Awam adalah badan yang berkaitan langsung dengan Cawangan Eksekutif, yang bertanggungjawab untuk memantau dan menasihati fungsi-fungsi Presidensi Republik .

Di Brazil, apabila berkaitan dengan cawangan eksekutif persekutuan, Pejabat Awam mendapat status kementerian, sementara eksekutif negeri diklasifikasikan sebagai setiausaha kerajaan.

Ketua Menteri Rumah Sivil dipilih secara langsung oleh ketua Eksekutif (Presiden Republik, misalnya), dan sebagai fungsi utama pelaksanaan dua kegiatan dasar: untuk menjamin artikulasi politik pemerintah dan manajemen teknis-administrasi .

Dalam istilah perbandingan, jawatan ketua menteri Rumah Sivil akan sama dengan perdana menteri dalam kerajaan parlimen. Walau bagaimanapun, di Brazil, fungsi para perdana menteri dilaksanakan oleh Presiden.

Di Brazil, Rumah Awam pada asalnya diwujudkan pada tahun 1938, melalui Surat Keputusan No. 920/38, oleh Presiden GetĂșlio Vargas.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Kuasa Eksekutif.

Fungsi Rumah Awam

Semua pertandingan yang wujud dalam Rumah Awam, serta tugas ketua menteri, diperuntukkan dalam Undang-Undang 10, 683, bertarikh 28 Mei 2003 (dengan pindaan Undang-undang No. 12, 462, 4 Ogos 2011).

Seperti yang disebutkan sebelumnya, salah satu fungsi utama adalah untuk membantu pelaksanaan tugas presiden, bekerjasama dalam menyelaraskan dan mengintegrasikan tindakan kerajaan.

Ketua Menteri Rumah Sivil juga bertanggungjawab memastikan artikulasi politik antara pihak-pihak yang berbeda yang membentuk Kongres, supaya mereka dapat selaras dengan projek-projek yang dicadangkan oleh Planalto.

Kepala Rumah Sivil juga ditugaskan untuk memantau perkembangan proyek-proyek pemerintah utama, seperti "Minha Casa Minha Vida" di Brazil.

Jawatan Popular, 2019

Kategori Popular

Top