Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi 5 Momen penting dalam perjuangan untuk demokrasi

Ramai orang berjuang dan mati untuk mendapatkan demokrasi. Terima kasih kepada ideal ini, manusia telah menakluki salah satu aset paling penting yang dia dapat: kebebasannya!

Tetapi, ia tidak selalu seperti ini ...

Lihat beberapa episod perjuangan yang paling menarik bagi hak demokrasi di Brazil dan di dunia!

1. Terus Sudah!

Kongsi Tweet Tweet

Salah satu pukulan terbesar terhadap demokrasi Brazil ialah penubuhan rejim tentera pada tahun 1964, di mana negara itu mula diperintahkan oleh kerajaan tentera yang berturut-turut.

Sekatan ke atas kebebasan sivil dan banyak tindakan tidak berperlembagaan menandakan tempoh ini yang berlangsung lebih dari dua dekad di Brazil.

Ia dilahirkan dari ketidakpuasan penduduk Brazil sebuah gerakan politik-sosial yang dikenali sebagai "Diretas Já", ditubuhkan oleh belia pada masa itu, yang menuntut kemungkinan pemilihan langsung untuk Presiden Republik di negara ini.

Terima kasih kepada gerakan Right Now, Brazil dapat bergerak ke arah redemocratization, dengan penaklukan kuasa sivil pada tahun 1985. Dan sebagai akibatnya, satu lagi pencapaian penting demokrasi Brazil telah dikonfigurasi: Perlembagaan Persekutuan 1988 .

Pilihanraya langsung untuk Presiden Brazil dari "Republik Baru" akhirnya dibuat pada tahun 1989, dengan pemilihan Fernando Collor.

Lihat juga: makna Diktator Tentera.

2. Perlembagaan 1988

Kongsi Tweet Tweet

Selepas perjuangan untuk tamat pemerintahan diktator tentera, yang berlangsung lebih dari 20 tahun di Brazil, pergerakan "Kini Langsung" membantu memperkuat penurunan rejim totalitarian dan membuka ruang untuk pendemokaran di negara ini.

Perlembagaan Persekutuan 1988 - juga dikenali sebagai "Perlembagaan Rakyat" - adalah mercu tanda bagi penyatuan demokrasi, kerana ia berdasarkan terutamanya pada jaminan hak-hak sivil, menilai kebebasan fizikal dan intelektual semua warganegara.

Di antara beberapa kemajuan demokratik utama yang diterapkan oleh Perlembagaan 1988, perkara berikut menunjukkan:

  • Akhir penapisan media;
  • Implantasi Sistem Kesihatan Bersatu (SUS) di seluruh wilayah negara;
  • Jaminan penandaan tanah asli;
  • Jaminan undang-undang yang melindungi alam sekitar;
  • Institusi pemilihan langsung dalam dua pusingan, jika tidak ada calon yang dapat memperoleh mayoritas suara yang sah;
  • Otonomi yang lebih besar daripada majlis perbandaran;

Memahami lebih baik apa Perlembagaan.

3. Revolusi Perancis

Kongsi Tweet Tweet

Ini adalah salah satu daripada tonggak penting perjuangan demokratik dalam sejarah umat manusia, sebagai contoh kepada banyak gerakan sosial yang telah mengejutkan dunia semasa zaman moden dan kontemporari.

Revolusi Perancis bermula pada abad kelapan belas dan disatukan sebagai perjuangan melawan autoritarianisme dan kesungguhan negara, yang dipimpin oleh kuasa mutlak Raja Louis XVI.

Didorong oleh Pencerahan, Revolusi Perancis menjamin kemunculan prinsip pertama kebebasan, persamaan dan persaudaraan, melalui penggunaan Deklarasi Hak Asasi Manusia dan Warganegara pada tahun 1789.

Ketahui lebih lanjut mengenai maksud Pencerahan.

Sebenarnya, untuk mempunyai idea mengenai kepentingan pergerakan ini untuk pembinaan demokrasi pada hari ini, Deklarasi Hak Asasi Manusia dan Warga menjadi asas bagi Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat, sebuah dokumen yang diumumkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu hak asas semua manusia.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat juga makna penuh Hak Asasi Manusia.

4. Pergerakan hak sivil di Amerika Syarikat

Kongsi Tweet Tweet

Walaupun dengan penciptaan Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat, diperhatikan bahawa jaminan "kebebasan, kesamarataan dan persaudaraan" tidak sama untuk semua orang ...

Satu contoh yang hebat adalah perjuangan masyarakat hitam Amerika yang dilancarkan pada tahun 1960-an untuk mendapatkan hak-hak sivil mereka.

Tujuan utama pergerakan hak asasi hitam Amerika Serikat, misalnya, adalah untuk negeri meluluskan pembaharuan yang menghargai kesamaan kaum, menghapuskan diskriminasi dan pemisahan kaum .

Salah satu personaliti yang paling penting dalam pergerakan ini dan yang menjadi lambang sejarah perjuangan hak asasi Amerika Afrika ialah Martin Luther King .

Luther King melepaskan dirinya dengan ucapan yang mendebarkan " I Have a Dream ", dianggap salah satu yang terbaik sepanjang masa.

Selepas bertahun-tahun demonstrasi dan perjuangan, masyarakat Amerika Afrika akhirnya melihat tuntutannya diterima oleh kerajaan.

Akta Hak Sivil 1964 dan Akta Hak Voting 1965 adalah dua langkah besar untuk penaklukan kulit hitam untuk hak menikmati kebebasan demokratik penuh.

Nikmati dan lihat pula 5 momen paling penting dalam memerangi prasangka dan perkauman!

5. Kejatuhan Tembok Berlin

Kongsi Tweet Tweet

Satu lagi episod sejarah untuk demokrasi ialah Kejatuhan Tembok Berlin, yang memisahkan Jerman menjadi blok Barat (kapitalis) dan blok Timur (sosialis).

Jika anda tertanya-tanya apa kejatuhan Tembok Berlin mewakili pencapaian demokratik, ingat salah satu prinsip utama: kebebasan !

Warga Jerman Timur dan Jerman Barat dilarang menyeberangi sempadan mereka, yang secara simbolik dibentuk oleh dinding.

Banyak keluarga dipisahkan dan polis dan tentera Jerman Timur membunuh sesiapa sahaja yang cuba melampaui tembok!

Akhirnya, selepas banyak tekanan dan krisis sistem sosialis yang semakin meningkat, Tembok Berlin telah dimusnahkan pada 9 November 1989 .

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Demokrasi dan Tembok Berlin, dan lihat perbezaan di antara demokrasi dan pemerintahan diktator.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top