Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Materialisme sejarah

Apakah Materialisme Sejarah:

Materialisme sejarah adalah teori Marxis yang membela gagasan bahawa evolusi dan organisasi masyarakat, sepanjang sejarah, berlaku sesuai dengan kemampuan produksi dan hubungan sosial produktivitasnya.

Teori Karl Marx adalah berdasarkan apa yang dipanggilnya konsepsi materialis sejarah .

Konsepsi ini, yang diasaskan oleh Karl Marx dan Friedrich Engels, mempunyai konsep yang sangat berbeza dari konsep Pencerahan .

Menurutnya, perubahan sosial yang berlaku sepanjang sejarah tidak berasaskan ide, tetapi pada nilai material dan keadaan ekonomi.

Lihat lebih lanjut mengenai Pencerahan.

Asal dari materialisme sejarah

Teori materialisme sejarah diuraikan oleh Karl Marx dan Friedrich Engels dalam tempoh 1818 hingga 1883.

Pada abad kesembilan belas, Eropah mengalami tempoh pengembangan perindustrian yang hebat, yang selanjutnya menyerlahkan perbezaan antara kelas sosial sedia ada dan menyebabkan kesan sosial dan politik yang besar.

Sebelum penghuraian teori materialisme bersejarah, sejarah dilihat sebagai penggantian fakta dan peristiwa terputus yang berlaku hampir tidak sengaja.

Melalui kaedah Marxist teori ini, buat kali pertama sejarah dianalisis dengan asas saintifik yang menegaskan bahawa sebab-sebab perubahan sosial tidak berada di dalam otak manusia (idea dan fikiran), tetapi dalam cara pengeluaran.

Konsep materialis sejarah telah menyimpulkan bahawa mod pengeluaran bahan adalah asas bagi hubungan antara manusia dan akibatnya kepada perkembangan masyarakat dan sejarah.

Idea utama dari materialisme sejarah

Salah satu idea utama materialisme sejarah ialah evolusi sejarah masyarakat mendapat manfaat daripada konfrontasi antara kelas sosial yang berbeza, kerana apa yang disebut Marx sebagai "eksploitasi manusia oleh manusia".

Berkenaan dengan materialisme sejarah, garis pusat pemikiran Marxis berpendapat bahawa apa-apa sistem ekonomi atau konsep cara pengeluaran dikaitkan dengan percanggahan yang membawa kepada kehilangannya dan penggantiannya akibat oleh satu lagi sistem kehidupan sosial dan ekonomi yang lebih maju.

Dalam feudalisme, misalnya, keperluan untuk negara-negara monarki untuk menjalankan perniagaan dengan negara-negara lain telah menimbulkan kelas pedagang dan mungkin telah menyebabkan kemajuan kapitalisme.

Perbezaan antara materialisme dialektik dan materialisme sejarah

Materialisme dialektik adalah cara pemahaman realiti dengan mempertimbangkan materialisme dan dialektik, dengan mengambil kira fikiran, emosi, dan dunia material.

Mengikut konsep ini, dialektik adalah asas untuk memahami proses-proses sosial yang berlaku sepanjang sejarah.

Konsep dialektik Marx dan Engels didasarkan pada dialektik Hegel, yang menegaskan bahawa tidak ada yang tetap dan segala sesuatu selalu dalam proses yang sedang berlangsung dan bukan, perubahan, dan bahkan dapat digantikan.

Walau bagaimanapun, dialektik Hegelian hanya berfungsi sebagai asas bagi Marx dan Engels untuk mengembangkan konsep mereka sendiri.

Dialektik Marxis tidak menerima asas idealisme Hegel, yang memahami bahawa sejarah adalah manifestasi semangat mutlak yang berlalu dari keadaan subjektif kepada pengetahuan mutlak.

Ketahui lebih lanjut mengenai dialektik dan materialisme dialektik.

Bagi Marx, sejarah adalah pembangkang kelas yang timbul kerana cara pengeluaran yang berkuatkuasa.

Materialisme dialektik adalah asas teoretis dari suatu kaedah penalaran, dan karenanya tidak perlu dikelirukan dengan materialisme sejarah, yang merupakan tafsiran Marxis sejarah dari segi perjuangan kelas sosial.

Lihat lebih lanjut mengenai materialisme.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top