Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Li-Fi

Apakah Li-Fi:

Li-Fi atau "Light Fidelity " adalah sistem Komunikasi Berkesan (VLC) yang dapat melakukan transmisi data tanpa wayar pada kelajuan yang sangat tinggi .

Li-Fi menggunakan lampu LED sebagai pemancar maklumat dengan kelajuan yang boleh mencapai 225 gigabit sesaat, mengikut ujian makmal.

Istilah "Li-Fi" dicipta oleh profesor University of Edinburgh dan pengasas bersama pureLiFi, Harald Haas, semasa TED Talk pada tahun 2011.

Profesor Haas, yang dianggap sebagai "bapa Li-Fi" pada masa itu, membayangkan masa depan yang dekat di mana mentol LED akan berfungsi sama dengan router tanpa wayar semasa.

Bagaimana Li-Fi berfungsi

Seperti Wi-Fi, Li-Fi juga berfungsi dari konsep penghantaran data elektromagnetik. Walau bagaimanapun, sementara Wi-Fi menggunakan gelombang radio, Li-Fi berfungsi hanya melalui cahaya yang kelihatan .

Oleh kerana Li-Fi didasarkan pada sistem komunikasi cahaya yang kelihatan (VLC), ini bermakna bahawa peranti mesti dapat menerima maklumat yang dihantar cahaya untuk menerima isyarat dari cahaya, dapat memprosesnya, dalam data boleh laku.

Untuk menghantar data, lampu LED menjadikan perubahan kecil cahaya dalam nanodetik (yang tidak dapat dilihat oleh mata manusia), menyebabkan penerima peranti menafsirkan variasi cahaya yang halus ini sebagai isyarat.

Bagaimanapun, pada masa ini, teknologi Li-Fi mempunyai beberapa halangan dan keburukan berbanding Wi-Fi.

Sebagai contoh, isyarat Li-Fi tidak dapat dihantar melalui dinding, yang akan menjadi penghalang di kediaman. Untuk berfungsi, lampu bilik sentiasa ada, walaupun pada siang hari.

Tetapi Li-Fi juga dilihat sebagai sumbangan besar kepada " boom " yang disebut "internet of things" . Dengan data yang dipindahkan pada tahap yang lebih tinggi, akan ada keupayaan untuk menghubungkan lebih banyak peranti ke satu sama lain.

Apatah lagi, kerana jarak pendeknya, sambungan Li-Fi menjadi agak selamat terhadap peretasan, sebagai contoh.

Satu lagi kelebihan Li-Fi adalah bahawa ia tidak mengganggu sistem lain, seperti gelombang Wi-Fi, sebagai contoh. Oleh itu, teknologi ini akan bebas diterokai dalam pesawat, loji tenaga nuklear dan tempat-tempat lain yang tidak dapat menerima akses ke internet melalui gelombang radio.

Ketahui lebih lanjut mengenai pengertian Wi-Fi.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top