Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

DMA

Definisi E pluribus unum

Apakah E pluribus unum:

Dan pluribus unum adalah ungkapan dalam bahasa Latin yang bermaksud "di kalangan banyak, satu, " dan dikenali sebagai motto negara Amerika Syarikat .

Sebagai moto, ungkapan ini akan dipilih oleh Komite Besar pertama pada 1776, pada masa awal Revolusi Amerika, dengan pelantikan Pierre Eugene du Simitiere, seorang patriot Amerika yang terkemuka.

Dalam konteks ini, dan pluribus unum melambangkan kesatuan tiga belas jajahan Amerika yang bebas sebagai negara tunggal .

Di Brazil, frasa Latin yang sama berfungsi sebagai moto kota Mongaguá, di rantau metropolitan Baixada Santista, di São Paulo.

Sudah di Portugal, dan pluribus unum adalah frasa yang popular kerana ia adalah moto yang digunakan oleh pasukan bola sepak Sport Lisboa e Benfica, sejak 28 Februari 1904.

Pada mulanya, ungkapan ini akan dikumpulkan dari puisi " Moretum ", yang ditulis oleh penulis Roman Virgilio, sekitar tahun 55 SM

Walau bagaimanapun, menarik, niat awal frasa ini berkaitan dengan resipi salad. Dalam " warna est e pluribus unum", Virgil ingin menunjukkan bagaimana pelbagai jenis sayur-sayuran dan sayur-sayuran yang berbeza harus dicampur menjadi salad.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna ungkapan dan frasa lain dalam bahasa Latin, seperti: Honoris causa, Sine Qua Non dan Carpe diem, contohnya.

Kategori Popular

Top