Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Manifesto Komunis

Apakah Manifesto Komunis:

Manifesto Komunis atau Manifesto Parti Komunis adalah dokumen yang ditulis oleh Karl Marx dan Friedrich Engels, pengasas Sains Sosial Sains, dan diterbitkan pada 21 Februari 1848 untuk membimbing tindakan pekerja semasa kemunculan pergerakan buruh.

Ditulis dalam bentuk risalah, dokumen itu bertujuan untuk mentakrifkan dan mempublikasikan tujuan Liga Komunis dan memanggil kesatuan semua pekerja dunia.

Menurut penulis, sejarah adalah urutan konflik antara kelas yang bekerja dan tidak memiliki dan kelas eksploitasi, yang mempunyai cara pengeluaran.

Perlindungan asal Manifesto Komunis

Manifesto telah menjadi salah satu objektif utama kesedaran para pekerja berhubung dengan kuasa yang mereka akan bergabung.

Konteks sejarah Manifesto Komunis

Eropah telah melalui tempoh revolusi yang sengit pada abad kesembilan belas dan ini mencerminkan cita-cita penduduk, terutama para pekerja, yang mula merenungkan hak mereka.

Karl Marx dan Friedrich Engels adalah pemikir yang mempersoalkan, antara lain, ideologi borjuasi. Pada masa yang sama, pekerja berkumpul dalam kumpulan untuk membincangkan masalah yang berlaku dalam kelas itu sendiri, seperti kesengsaraan.

Patung-patung Karl Marx dan Friedrich Engels di Berlin, Jerman

Kedua-duanya menjadi lebih dekat dengan apa yang dipanggil League of the Just, kesatuan pekerja yang dicipta oleh tukang Jerman yang tinggal di England.

Selepas itu, Liga mengalami krisis terutama kerana ia tidak mempunyai cita-cita yang ditakrifkan dan untuk konsep-konsep yang sangat jauh dari realiti para pekerja England.

Karl Marx dan Friedrich Engels menjadi sebahagian daripada Liga, menamakannya sebagai Liga Komunis, dan menyusun semula konsep kesatuan pekerja ini mengikut cita-cita Komunisme.

Dalam kongres pertama Liga baru, yang diadakan pada tahun 1847, keperluan timbul untuk dokumen yang membimbing pekerja terutamanya berhubung dengan hak mereka.

Ia adalah berdasarkan keperluan ini bahawa Manifesto ditulis.

Ringkasan oleh bab

Untuk dapat diakses oleh pembaca, Manifesto Komunis ditulis dalam bahasa yang jelas dan mudah difahami.

Strukturnya sangat ringkas, disusun oleh pengenalan ringkas, tiga bab dan kesimpulan. Mari lihat sedikit lagi pada apa setiap alamat bab:

Bab 1

Ia memperkatakan secara relatif dengan realiti borjuasi dan proletariat, menekankan perbezaan di antara mereka dan menggambarkan evolusi setiap dua kelas. Ia mengkritik kapitalisme dan menarik perhatian kepada hakikat bahawa orang yang kurang bernasib baik dikecualikan daripada masyarakat.

Bab 2

Ia membincangkan hubungan antara proletariat dan pihak-pihak, dan perkara-perkara yang sama di antara mereka, yang menonjolkan kejatuhan borjuasi dan pertumbuhan kuasa di tangan para pekerja.

Bab 3

Bab ketiga dan terakhir Manifesto berbicara tentang rejim sosialis dan rejim komunis dan mengkritik sosialisme reaksioner (ideal borjuasi yang mengekalkan produksi dan pertukaran), sosialisme konservatif (yang menganjurkan pembaharuan dan bukan revolusi) dan sosialis utopia - kritis (yang bertujuan untuk berubah dengan contoh dan bukannya oleh perjuangan politik).

Apakah kesan Manifesto Komunis?

Idea utama dokumen itu adalah untuk menunjukkan kepada pekerja bahawa apa yang menghalang mereka daripada menjalani kehidupan yang bermaruah adalah hubungan subordinasi yang dikenakan oleh majikan masing-masing.

Karl Marx dan Friedrich Engels mempertahankan idea bahawa para pekerja tidak dipaksa untuk hidup sebagai tawanan ideologi borjuasi. Dalam risalah itu, negara liberal dituduh gagal dan pekerja meminta revolusi yang hebat untuk memihak kepada hak mereka. Tidak lama selepas dokumen itu ditulis, Revolusi Perancis tahun 1848, yang juga dikenali sebagai Revolusi Februari, berlaku.

Salah satu pencapaian besar Manifesto Komunis adalah pengurangan jam kerja dari dua belas hingga sepuluh jam sehari.

Selama bertahun-tahun, risalah ini telah mencapai seluruh dunia dan kini diterjemahkan dalam beberapa bahasa.

Lihat juga:

  • Sosialisme Saintifik
  • Komunisme
  • Komunisme dan Sosialisme
  • Ciri-ciri Komunisme

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top