Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Makna frasa Perairan lalu tidak bergerak kilang

Apa frasa bermakna Waters lalu tidak bergerak kilang:

"Perairan lalu tidak bergerak kilang" adalah kata-kata popular yang digunakan untuk mengajar bahawa keadaan hidup pada masa lalu tidak membantu mengubahsuai masa kini .

Ekspresi ini, tipikal kebijaksanaan yang popular, agak lama dan berfungsi sebagai ajaran supaya orang dapat mengatasi peristiwa masa lalu dan dapat mengikuti dengan kehidupan mereka.

Implikasinya merujuk kepada mekanisme kerja kincir air, yang bergerak dengan daya arus yang melaluinya. Air hanya menggerakkan kilang semasa berada di hadapannya, dari saat ia melampauinya, tidak lagi berfungsi untuk memindahkannya.

Dari logik yang sama, ungkapan "perairan lepas tidak bergerak kilang" dapat ditafsirkan seolah-olah segala sesuatu yang telah berlalu, tidak akan mengubah masa kini. Iaitu, mereka yang hidup pada masa lalu, akhirnya tidak menikmati masa kini dan tidak membina masa depan mereka.

Contoh: " Dona Maria sentiasa sedih untuk mengingati masa ketika dia bekerja untuk firma undang-undang. Tetapi saya selalu memberitahu anda: Perairan lalu tidak bergerak kilang, Dona Maria . "

Dalam bahasa Inggeris, ungkapan "perairan masa lalu tidak bergerak kilang" tidak mempunyai terjemahan harfiah, tetapi ada peribahasa bahasa Inggeris lain yang merujuk kepada maknanya yang sama seperti bahasa Portugis, seperti " membiarkan melampaui masa lalu " atau " hanya air di bawah jambatan ."

Untuk mengetahui lebih banyak makna ungkapan popular, klik di sini.

Kategori Popular

Top