Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Jah

Definisi Maksud frasa saya boleh melakukan semua perkara melalui dia yang menguatkan saya

Apa ungkapan "Saya boleh lakukan dengan orang yang menguatkan saya" bermakna:

Saya boleh melakukan semua perkara melalui dia yang menguatkan saya adalah frasa terkenal yang ditulis oleh rasul Paulus yang dapat dibaca dalam Alkitab di Filipi 4:13 . Dalam ayat ini, Paulus menyatakan bahawa tidak mustahil baginya dengan bantuan Yesus Kristus .

Rasul Paulus menulis surat ini kepada orang Kristian di Filipi (kota Macedonia) semasa dia berada di penjara. Dalam surat Pauline ini, rasul menggalakkan para penerima menerima gaya hidup yang menyenangkan hati Tuhan. Adalah menarik untuk melihat bahawa walaupun terperangkap, rasul Paulus tidak kehilangan harapan dan mengambil setiap detik untuk membantu orang lain melalui ajaran yang terkandung dalam suratnya.

Frasa "semua perkara yang menguatkan saya" dalam bahasa Latin diterjemahkan sebagai " omnia possum in and qui me confortat " dan dalam bahasa Inggeris sebagai " Saya boleh melakukan semua ini melalui dia yang memberikan saya kekuatan " (mengikut terjemahan Versi Baru Antarabangsa).

Penjelasan dan penafsiran frasa yang saya dapat dalam Yang Menguatkan Saya

Untuk menerangkan frasa Kristian yang diraikan ini, adalah penting untuk melihat konteks di mana ia mendapati dirinya sendiri. Inilah salah satu prinsip hermeneutika alkitabiah, yang tidak menasihatkan anda untuk menafsirkan satu ayat secara berasingan tetapi untuk belajar apabila ditulis dan untuk tujuan apa.

Lihat juga makna exegesis.

Dalam bab 4 Filipi, adalah mungkin untuk memerhatikan bahawa Paulus membuat beberapa nasihat kepada orang Kristian di Filipi. Dari ayat 10, Rasul Paulus mengucapkan terima kasih kepada orang Filipi atas persembahan yang dibuat untuk membantunya dalam pelayanannya. Dalam petikan alkitabiah ini, Paul menyatakan bahawa dalam kehidupan dia belajar untuk hidup dengan berlimpah dan juga memerlukan.

Oleh itu, dia mendedahkan rahsia kepada kehidupan yang bahagia, mengatakan bahawa dia telah belajar untuk hidup berpuas hati dalam semua situasi, menyesuaikan diri dengan keadaan kehidupan. Dalam konteks ini dia bercakap bahawa dia boleh melakukan segalanya dalam dirinya yang memperkuatnya. Dia bererti bahawa ketika Yesus Kristus memberi Anda kekuatan, ia dapat menghadapi situasi yang muncul dalam hidup anda.

Ramai orang menafsirkan frasa ini secara berbeza, dengan berkata, "Jika Kristus memberi saya kekuatan, saya dapat melakukan apa saja, bahkan dosa." Tafsiran ini bertentangan dengan ajaran Alkitab, kerana Alkitab mengajarkan bahawa mereka yang telah menerima Yesus harus menjalani hidup yang menyenangkan hati Allah, menghindari dosa.

Kategori Popular

Top