Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Maksud frasa Manusia adalah ukuran segala sesuatu

Apa frasa bermakna Man adalah ukuran semua perkara:

Manusia adalah ukuran segala sesuatu adalah petikan daripada frasa yang terkenal dari Protagoras sophist Yunani, yang menyatakan pengertian relativisme, bahawa setiap orang memahami sesuatu dengan cara khususnya.

Seluruh ayatnya adalah: "Manusia adalah ukuran segala sesuatu, perkara-perkara yang ada, sementara itu, dari benda-benda yang tidak, sementara itu tidak."

Frasa ini didasarkan pada teori ahli falsafah Heraclitus yang menggambarkan aliran realiti yang tidak henti-henti, mendedahkan bahawa pengetahuan dapat diubah berkat keadaan perubahan persepsi manusia .

Berdasarkan falsafah, adalah mungkin untuk mewujudkan hubungan frasa Protagoras dengan konsep kebenaran para sophists. Ungkapan ini sesuai dengan doktrin sophist, yang membela relativisme dan subektivitas, iaitu setiap orang membina kebenarannya sendiri. Apa yang benar untuk seseorang tidak mungkin berlaku untuk yang lain.

Adalah mungkin untuk menegaskan bahawa Protagoras adalah pendahulu relativisme eksistensi yang ada pada penulis seperti Luigi Pirandello.

Ungkapan ini menentang falsafah Socrates, yang menganjurkan kebenaran mutlak dan kebenaran nilai sejagat. Socrates sangat kritikal terhadap sophistry, kerana dia menggunakan retorik dan relativisme sebagai instrumen untuk mencapai matlamat tertentu. Para ahli sophists menuntut pelajar mereka dengan wang untuk mengajar teknik pertuturan supaya mereka dapat meyakinkan pendengar mereka.

Frasa ini dianggap oleh ramai sebagai aksiom pepatah atau sophist.

Adakah anda tahu apa aksiom? Ketahui lebih lanjut di sini.

Tafsiran frasa Manusia adalah ukuran segala sesuatu

Satu penjelasan yang mungkin untuk frasa ini adalah bahawa manusia mempunyai kuasa untuk menentukan nilai atau makna benda, mewujudkan realiti sendiri .

Sebagai contoh:

Dua orang tinggal di negara yang berbeza, satu di Brazil dan satu di Portugal. Kedua-dua mereka perlu mengambil perjalanan sejauh 500 km. Bagi orang yang tinggal di Brazil (yang merupakan negara yang lebih besar dalam saiz), 500 km mungkin bukan perjalanan yang panjang. Walau bagaimanapun, bagi orang yang tinggal di Portugal (lebih kecil saiz), 500 km boleh dianggap sebagai perjalanan yang panjang.

Oleh itu kita melihat bahawa jarak yang sama mempunyai persepsi yang berbeza untuk kedua-dua orang, iaitu, ia boleh menjadi konsep bergantung kepada realiti rakyat.

Kategori Popular

Top