Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pentakosta

Apakah Pentakosta:

Pentakosta adalah perayaan agama Kristian yang merayakan keturunan Roh Kudus pada para rasul Yesus Kristus lima puluh hari selepas Paskah.

Pada masa ini, Pentakosta disambut terutamanya oleh Gereja Katolik dan Ortodoks, namun, kedua-duanya merayakan pada tarikh yang berlainan.

Sebagai peraturan, Pentakosta dirayakan 50 hari selepas Ahad Paskah, tarikh yang dimulakan sebagai kebangkitan Yesus Kristus.

Bagi orang Kristian, Pentakosta adalah salah satu daripada tarikh yang paling penting dalam Kalendar Liturgi, bersama dengan Easter dan Krismas.

Istilah "Pentakosta" berasal dari bahasa Yunani pentēkostḗ, yang bermaksud "lima puluh", merujuk kepada 50 hari selepas Easter.

Dalam Alkitab, peringatan Pentakosta disebutkan untuk pertama kalinya dalam Kisah 2, sebuah episod yang menceritakan tentang saat para rasul Kristus menerima karunia Roh Kudus segera setelah Yesus naik ke surga.

" Apabila hari Pentakosta datang, mereka semuanya berkumpul di satu tempat. Tiba-tiba timbul bunyi dari langit, seolah-olah angin meniup, dan mengisi seluruh rumah tempat mereka duduk. Dan di sana kelihatan kepada mereka sejenis lidah api, yang dibahagikan dan beristirahat pada masing-masing dari mereka. Mereka semua dipenuhi dengan Roh Kudus dan mula berbicara dalam bahasa roh, seperti Roh Kudus memberi mereka ucapan . " (Kisah 2: 1-4)

Pentakosta untuk orang Yahudi

Asal usul Pentakosta sebenarnya didasarkan pada tradisi Ibrani kuno, yang disebut Shavuoth, yang berarti "Minggu."

Bagi orang Yahudi, Pentakosta adalah perayaan penghargaan kepada Tuhan untuk musim menuai, serta menghormati ingatan hari ketika Musa menerima Tablets dengan Undang-undang Suci yang dikenali sebagai Taurat .

Tidak seperti Pentakosta Kristian, Pentakosta Yahudi berlangsung selama tujuh hari dan bermula dari Pesah (perayaan pembebasan Mesir).

Dari waktu ke waktu, rasa perayaan Pentakosta di kalangan orang-orang Yahudi tidak lagi memberi tumpuan kepada ucapan syukur untuk tuaian, dengan penuh fokus pada perayaan-perayaan Taurat (yang akan menjadi Sepuluh Perintah, bagi orang Kristian).

Lihat juga makna Gereja Pentakosta.

Kategori Popular

Top