Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kisah

Apakah kisahnya:

Tale adalah genre teks yang ditandai oleh naratif pendek, ditulis dalam prosa dan kurang kompleks berhubung dengan novel.

Asal-usul cerita pendek berkaitan dengan tradisi bercerita verbal. Apabila ditranskripsikan, cerita-cerita yang sama (yang lazimnya mengikut plot tunggal) menghasilkan naratif ringkas yang boleh dibaca dalam masa yang singkat.

Istilah kisah boleh diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai " kisah " , sejenis teks pendek yang semestinya membahas tema epik, folkloric atau fantasi. Atas sebab ini, konsep kisah telah lama wujud untuk tema-tema ini.

Dengan kemunculan teknik dan gaya penulisan baru, istilah ini telah memperoleh makna yang lebih luas yang boleh diungkapkan dalam bahasa Inggeris sebagai " cerita pendek ", sebuah teks yang hanya ciri wajibnya lanjutan pendek dan penulisan prosa.

Ketahui lebih lanjut mengenai novel.

Ciri-ciri Cerita

Berbagai sastera semasa membolehkan kisah datang dalam banyak bentuk. Seperti yang dinyatakan di atas, satu-satunya ciri mutlak gaya adalah penulisan prosa dan naratif pendek, jadi kisah boleh mengikut mana-mana genre atau struktur tanpa ini yang melibatkan klasifikasinya.

Walau bagaimanapun, sebagai akibat semulajadi dari naratif pendek, cerita pendek membentangkan beberapa unsur yang, tanpa mengira genre dan struktur yang dipilih oleh pengarang, akhirnya berulang:

  • Plot unik : tidak seperti novel, cerita pendek cenderung untuk memberi tumpuan kepada plot yang tidak terungkap dalam plot yang lebih kecil. Selalunya cerita itu berputar di sekeliling satu keadaan.
  • Kesederhanaan : disebabkan plot yang unik, kisah-kisah biasanya tidak memerlukan tafsiran yang hebat di bahagian pembaca.
  • Masa pendek : kisah biasanya menunjukkan bingkai yang tidak dilanjutkan untuk tempoh yang lama. Contohnya, umum, cerita itu berlaku dalam satu hari.
  • Mulakan hampir akhir : biasanya cerita tidak mengambil masa dalam pengenalan persekitaran dan watak-watak, jadi cerita bermula di sebelah klimaks dan hasilnya.
  • Beberapa watak : kerana mereka lebih objektif, cerita biasanya mempunyai bilangan aksara yang sangat berkurang.
  • Akhirnya tiba-tiba : dalam dongeng, adalah perkara biasa yang akhirnya berlaku selepas klimaks. Oleh itu, tidak ada fasa sejarah di mana kita boleh mengikuti akibat penyelesaian resolusi konflik.
  • Objektif unik : kerana ia tidak dibentangkan, cerita itu bertujuan untuk menyebabkan perasaan unik dalam pembaca (kegembiraan, kemarahan, kemurungan, dll) atau hanya menceritakan kisah.

Ciri-ciri ini menjadikan kisah genre tekstual yang sempurna untuk kandungan yang bertujuan untuk kanak-kanak, terutamanya dongeng. Perlu menjelaskan bahawa unsur-unsur ini tidak wajib dan ketiadaan satu atau lebih daripada mereka tidak membatalkan kualifikasi teks sebagai kisah.

Contoh Cerita

Kisah berikut dipanggil "Kebenaran juga menangkap" penulis José Cândido de Carvalho dan menyatukan semua elemen yang disenaraikan di atas.

"Ketika Nô Pestana tiba di Pipeiras, itu adalah zunzum, itu keresahan." Deleger itu menyeret tangan bertepuk tangan besar, dan bangga dengan apa yang dikatakan Nono dengan menunjukkan instrumen kerja:

"Anda tidak mempunyai perniagaan pengakuan secara spontan dengan saya!" Dengan saya semua orang memasuki instrumental. Ini adalah satu-satunya cara bagi pihak berkuasa untuk mengetahui sama ada subjek itu adalah jenayah atau tidak bersalah.

Dan baik Nono tidak menggulung lengannya dan kelihatannya dia telah membunuh salah satu Chico Cabeção. Yang mana dia mengaku bersifat bertaubat dan bersedia untuk membersihkan, dalam jaring hukum, jenayah tuduhannya:

"Saya membunuh dan menguburkan Chico Cabeção di belakang rumah saya.

Sebenarnya, yang berkumpul di sana telah mati dari kepalanya tidak pernah lagi menjadi Chico Cabeção. Itulah ketika delegasi, dalam prinsipnya kewaspadaan, meluluskan pengakuan dengan kata yang berani dan pintar. Dan lelaki kecil itu ditangkap begitu banyak sehingga dia akhirnya tidak mempercayai segala-galanya. Dia bersumpah dengan tangannya bahawa dia adalah pembohong dan pencipta. Apa lagi yang mempunyai suku Chico Cabeção. Dan Proud Nonô:

- Itulah yang saya katakan dan saya membuktikannya. Tidak ada cara bagi suspek untuk memberitahu kebenaran. Sekiranya saya tidak berkhidmat dengan pembetulan ini, Timbalan Nono Pestana, yang saya, akan menghantar orang yang tidak bersalah kepada rantai tiga puluh.

Dan dia membebaskan lelaki itu. "

Tales dan Tawarikh

Tale dan kronik adalah model sastera yang sangat mirip. Kedua-duanya adalah teks pendek, ditulis dalam prosa dan tanpa genre dan struktur tertentu. Perbezaan antara keduanya ada dalam kandungan teks.

Walaupun tujuan cerita pendek hanya untuk menceritakan kisah pendek, fiksyen atau sebaliknya, kronik biasanya menyampaikan pantulan kritis atau ajaran yang berlaku untuk kehidupan seharian. Untuk mencapai matlamat ini, kronik mungkin dalam bentuk cerita linear (dengan permulaan, pertengahan dan akhir) atau bahkan menjadi satu set idea yang tidak dihubungkan dengan jalan cerita.

Baca lebih lanjut mengenai kronik.

Kategori Popular

Top