Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Psikologi Songsang

Apakah Psikologi Songsang:

Psikologi terbalik adalah nama teknik pujukan, di mana matlamat yang dimaksudkan dibentangkan bertentangan dengan apa yang benar-benar dikehendaki .

Dalam erti kata lain, psikologi terbalik adalah permainan paradoks, apabila seseorang yang ingin menaklukkan sesuatu dari seseorang, bercakap dan bertindak bertentangan dengan niat mereka, mengelirukan "orang sasaran" dan menyebabkan dia melakukan apa yang sebenarnya persuader mahu.

Walau bagaimanapun, individu ini percaya bahawa dia melakukan yang bertentangan dengan apa yang diperintahkan, oleh itu ia dipentaskan oleh orang perseorangan.

Sebagai contoh:

" John, adakah anda akan buat hidangan? "

" Saya tidak mahu! "

- " Baiklah , tinggalkan ... Anda tidak tahu bagaimana untuk mencuci apa-apa betul betul! "

" Sudah tentu saya buat! "

- " Anda tidak tahu apa-apa, anda sangat babi! "

" Lie! Saya akan mencuci pinggan dan anda akan melihat bagaimana bersihnya! "

Psikologi terbalik lebih mudah digunakan untuk kanak-kanak, terutama mereka yang lebih memberontak dan mempunyai kesulitan yang besar menerima pesanan.

Lihat lebih lanjut mengenai makna psikologi kanak-kanak.

Psikologi terbalik juga dikenali sebagai psikologi terbalik, kerana orang yang diperintahkan oleh individu lain tidak bertentangan dengan apa yang diminta kepadanya.

Penjelasan untuk tingkah laku ini adalah di premis yang kebanyakan orang tidak suka untuk membebaskan kebebasan mereka apabila mereka diperintahkan melakukan sesuatu yang mereka tidak suka.

Lihat tentang makna Psikologi.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top