Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Hamsa

Apa itu Hamsa:

Hamsa atau Hamsa adalah perkataan asal Arab dan bermaksud "lima" dalam terjemahan literal ke dalam bahasa Portugis, merujuk kepada lima jari tangan manusia .

Juga dikenali sebagai "tangan Tuhan, " "chamsa, " "tangan Fatima, " atau "tangan Hamesh, " Hamsa dianggap sebagai azimat terhadap mata jahat bagi penganut agama Yahudi dan Islam .

"Tangan Hamsa" dicirikan oleh mewakili lukisan tangan kanan simetris (jari dengan perkadaran yang sama), dan dengan mata atau simbol lain di tengah telapak tangan, seperti bintang, ikan, atau burung merpati Daud.

Ketahui lebih lanjut mengenai maksud Bintang Daud.

Simbol-simbol ini membantu mengukuhkan idea melindungi tangan Hamsa, yang mungkin mempunyai banyak representasi.

Sebagai contoh, apabila diwakili dengan jari-jari bersama, jimat itu berfungsi untuk membawa nasib baik; jika anda telah memisahkan jari anda, itu bermakna ia harus digunakan untuk menangkis tenaga negatif, mengikut tradisi yang popular.

Hamsa hadir dalam pelbagai doktrin oriental, seperti Judaisme, Islam dan Buddhisme, mempunyai spesifikasi masing-masing mengikut setiap agama.

Dalam agama Buddha, contohnya, hamsa dikenali oleh Abhaya Mundra dan digunakan untuk menangkis perasaan takut.

Lihat juga maksud Buddhisme.

Tatu Hamsa

Pada masa ini, simbol hamsa hadir di seluruh dunia, sama ada dengan cetakan pakaian, pendants atau tatu.

Orang yang memilih untuk tatu "tangan Hamsa" biasanya mencari makna simbolik dari azimat, serta keindahan estetik.

Antara tafsiran lain yang berkaitan dengan "tangan Hamsa" adalah kekuatan kesuburan ("tangan Fatima") dan perlindungan dari ketakutan.

Kategori Popular

Top