Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Stigma

Apakah Stigma:

Stigma adalah bekas luka yang disebabkan oleh badan dengan luka atau lebam, juga memaparkan tanda semulajadi atau tanda tubuh.

Dalam bidang keagamaan, stigma adalah nama yang diberikan kepada luka-luka yang dibuat oleh sesetengah orang kudus dan agama dalam tubuh mereka, dalam usaha untuk mewakili luka-luka Yesus Kristus.

Sebagai makna kiasan, stigma perkataan masih mempunyai makna sesuatu yang dianggap atau ditakrifkan sebagai tidak layak, tidak baik atau reputasi buruk .

Makna ini mungkin berasal dari pengertian lama yang dikaitkan dengan stigma istilah, ketika kebiasaan untuk membuat tanda branding di lengan dan bahu penjahat atau budak.

Stigma ini membantu mengenal pasti masyarakat di mana individu itu diberi reputasi buruk atau yang telah melakukan beberapa jenis jenayah.

Stigma sosial

Dalam kajian sosiologi, konsep stigma sosial berkaitan dengan ciri-ciri tertentu kumpulan atau individu yang mengikuti kebalikan dari norma budaya tradisional masyarakat.

Iaitu, segala sesuatu yang tidak dianggap sebagai corak budaya sosial diambil sebagai stigma bagi masyarakat itu.

Sebagai contoh, selama beberapa tahun orang sakit mental, kulit hitam, homoseksual dan ahli-ahli beberapa doktrin agama, seperti orang Yahudi, dianggap sebagai stigmata bagi sesetengah masyarakat.

Stigma sosial, untuk banyak ulama, membantu untuk memprovokasi jenayah sesetengah kumpulan sosial yang dikecualikan.

Lihat juga maksud favela.

Jawatan Popular, 2020

BJJ

Kategori Popular

Top