Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Homiletik

Apakah Homiletik:

Homiletik dianggap sebagai seni khotbah, iaitu, dengan menggunakan prinsip-prinsip retorika untuk tujuan khusus untuk membicarakan kandungan Bible Kristian.

Secara etimologis, homiletik berasal dari Homiletikos Yunani, yang pada gilirannya berasal dari homoseks, yang bermaksud "banyak" atau "perhimpunan orang-orang."

Istilah ini akhirnya menimbulkan perkataan homily, yang bermaksud "ucapan untuk tujuan menyenangkan".

Pada abad ketujuh belas, Kekristianan memanfaatkan ciri-ciri dasar retorik yang dicipta oleh orang Yunani dan membawa kepada gereja, memberikan nama homiletik.

Kajian Homiletik disertai oleh ahli teologi, yang belajar mempersiapkan dan mempersembahkan khotbah alkitabiah dan mengajar dengan cara yang lebih berkesan dan menarik untuk memikat orang ramai.

Apabila digunakan dengan betul, bantuan homiletik membawa orientasi kepada penceramah, yang memberikan pemahaman yang lebih baik mengenai teks kepada pendengar.

Dalam hal ini, homiletik secara intrinsik berkaitan dengan konsep hermeneutika, yang terdiri daripada teknik menjelaskan dan menafsirkan teks atau wacana.

Pada masa ini, terdapat kursus dan bengkel yang berorientasikan eksklusif untuk melatih mereka yang berminat dalam mengamalkan seni homiletik.

Lihat juga maksud Hermeneutics dan Retorik.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top