Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Aeon

Apa itu Aeon:

Aeon, juga dikenali sebagai eon, eon atau eon, adalah istilah yang digunakan untuk menandakan "apa yang selama-lamanya, " jangka masa panjang atau keabadian .

Perkataan ini berasal dari bahasa Yunani αἰών ( aión ), yang boleh diterjemahkan sebagai "masa hidup, " "daya hidup, " "generasi, " atau "kekal".

Ia adalah istilah yang digunakan secara meluas dalam geologi, kosmologi dan astrologi untuk mewakili tempoh satu bilion tahun, bersamaan dengan skala waktu geologi yang membentuk sejarah planet Bumi.

Aeon dalam Gnostisisme

Dalam mitologi gnostik, dewa dikenal sebagai entiti ilahi, biasanya berpasangan (maskulin dan feminin, disebut dengan jarum suntik ) dan yang ada di Pleroma, "ruang cahaya."

Konsep Aeons telah dibangunkan oleh Valentim, salah seorang ahli teologi Gnostik terkemuka semasa Kristian awal.

Terdapat sistem Gnostik yang berbeza dan hierarki Aeons, tetapi semua mempunyai ciri-ciri yang sangat menarik tentang definisi Kristian, mitologi, dan planonik.

Salah satu pembela yang hebat dan pengikut konsep Aeon adalah ahli silap mata British Aleister Crowley, pengasas doktrin falsafah Thelema.

Mengikut doktrin ini, Aeons akan menjadi zaman yang berbeza bahawa umat manusia akan lulus pada masa-masa tertentu. Setiap Umur, atau sebaliknya, setiap Aeon akan diwakili oleh dewa.

Aeon yang pertama adalah dewi Nuit atau Isis, yang mewakili dominasi dan kuasa keibuan. Aonon kedua akan menjadi Osiris, yang menandakan permulaan patriarki dalam kemanusiaan.

Menurut Aleister, aeon ketiga adalah milik tuhan Horus dan akan bermula pada tahun 1904, dengan penciptaan doktrin Thelema.

Setiap aeon sepatutnya melalui tiga fasa: genesis, apogee, dan kerosakan.

Permulaan adalah ketika ia masih memperlihatkan dirinya dalam bentuk embrio; apogee adalah apabila ia mencapai puncak kematangannya; dan dekaden adalah apabila ia mula mencapai pengaruh kosmik yang sedikit di kalangan pengikutnya.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Gnostik.

Aeon Flux, filem itu

Aeon Flux adalah filem fiksyen sains Amerika yang dikeluarkan pada tahun 2005, yang diarahkan oleh Karyn Kusuma.

Plot berlaku pada tahun 2415, apabila seluruh penduduk Bumi telah dihapuskan oleh virus.

Hanya sekelompok kecil mangsa yang bertahan di bawah perlindungan sebuah bandar berdinding. Ejen Khas Aeon Flux bertujuan untuk memimpin misi untuk melindungi laman web daripada serangan oleh kerajaan itu sendiri.

Kategori Popular

Top