Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Dalam vino veritas

Apa itu In vino veritas:

Dalam vino veritas adalah frasa Latin yang bermaksud "dalam wain adalah kebenaran, " digunakan sebagai peribahasa untuk menyatakan rasa "kebebasan" yang disebabkan oleh alkohol.

Ekspresi penuh ekspresi Latin ini akan di vino veritas, di aqua sanitas, yang artinya "dalam wain adalah kebenaran, dalam air adalah kesehatan".

Menurut sejarah, pengarang kemungkinan peribahasa ini untuk Latin akan menjadi ahli falsafah Caio Plínio Cecílio Segundo, lebih dikenali sebagai "Pliny the Elder."

Dengan ungkapan ini, Rom kuno bermaksud bahawa apabila orang yang berada di bawah pengaruh wain (alkohol), mereka kehilangan rasa malu mereka dan menyebabkan kebenaran diturunkan.

Bagi sejarawan Roma Tacitus, orang tidak boleh secara berkesan berbohong ketika mereka mabuk, yang mengarahkan mereka untuk mempercayai bahawa apa yang mereka nyatakan ketika mereka berada di bawah pengaruh alkohol adalah benar.

Sesetengah penyelidik percaya bahawa asal usul pepatah ini adalah bahasa Yunani, dicipta oleh penyair lirik Alceu of Mytilene, dan bahawa ia hanya diterjemahkan oleh Pliny, lelaki Lama ke Latin.

Ahli falsafah Plato akan menyebut ungkapan ini dalam "The Banquet, " satu siri wacana Platonik idea-idea tentang alam semula jadi dan cinta.

Lihat juga maksud Omnia vincit.

Kategori Popular

Top