Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Seismologi

Apakah Seismologi:

Seismologi adalah cabang geofizik yang bertanggungjawab untuk mempelajari gempa bumi, gempa bumi dan gempa bumi yang lain, sebab dan akibatnya.

Gempa bumi (atau gempa bumi, seperti yang diketahui umum) adalah fenomena semula jadi, dicirikan oleh gempa kuat yang disebabkan oleh kejutan plat tektonik, aktiviti gunung berapi atau kerosakan geologi.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna gempa bumi.

Peranan seismologi adalah untuk menganalisis fenomena ini, cuba memahami apa yang berlaku di dalam kerak bumi Bumi.

Sebagai tambahan kepada pergerakan plat tektonik, salah satu peristiwa paling biasa yang menghasilkan gelombang seismik, seismologi juga mengkaji akibat-akibat yang dapat menyebabkan aktiviti gunung berapi dari segi getaran di bumi.

Tsunami, gelombang gergasi yang dibawa oleh aktiviti seismik di bawah lautan, juga dalam kumpulan analisis seismik - pengamal seismologi.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna tsunami.

Seismologists menggunakan peralatan tertentu untuk mempelajari gempa bumi, seperti seismograf, sebagai contoh. Peranti ini boleh menangkap masa ketibaan dan berlainan gelombang gelombang seismik.

Stesen seismologi adalah pusat yang dilengkapi dengan profesional dan peralatan yang diperlukan untuk meramalkan kejadian gempa bumi, dengan mengambil kira analisis terdahulu gangguan geofizik yang disahkan.

Kemajuan dalam kajian seismologi adalah penting untuk menyelamatkan beribu-ribu nyawa yang secara drastik hilang setiap tahun akibat kerosakan besar yang disebabkan oleh gempa bumi.

Kategori Popular

Top