Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kronologi

Apa yang Kronologi:

Kronologi adalah kata sifat yang mentakrifkan segala sesuatu yang mengikuti kronologi, iaitu, yang mengikuti urutan peristiwa secara semula jadi dalam perjalanan masa.

Dikatakan bahawa sesuatu adalah kronologi apabila ia dianjurkan, disenaraikan atau diterangkan dalam urutan yang sebenarnya berlaku, mengadopsi masa sebagai rujukan.

Konsep ini membayangkan gagasan kelalaian dan kemajuan. Dengan cara ini, jika sesuatu adalah kronologi, ia adalah kerana ia tertanam dalam satu siri peristiwa, sama ada di awal, tengah atau akhir.

Istilah ini berkaitan dengan kronologi, kata yang berasal dari chronos Latin, yang bermaksud masa, dan logo, itu bermakna belajar.

Antonym yang kronologi adalah abadi, yang memenuhi syarat sesuatu yang tidak dipengaruhi oleh peredaran masa atau yang tidak dimasukkan dalam sekumpulan peristiwa.

Masa Kronologi

Waktu kronologi adalah masa yang dianalisis secara eksklusif berdasarkan jam dan kalendar sebagai akibat dari pergerakan putaran dan translasi Bumi. Ini adalah cara persepsi masa yang menonjolkan umur ke sesuatu.

Contoh:

Planet Bumi lebih daripada 4 bilion tahun.

Mariana adalah 3 tahun lebih tua daripada Paula.

Dalam konteks bahasa, masa kronologi adalah cara ungkapan yang secara semulajadi digunakan dalam kehidupan seharian, kerana ia menerangkan peristiwa secara linear dan berturut-turut, sebagaimana yang terjadi.

Contoh:

Hari ini saya terbangun, mandi dan kemudian pergi bekerja.

Tomas turun ke bawah dan berlari ke sekolah.

Masa Kronologi dan Masa Bersejarah

Waktu kronologi tidak boleh dikelirukan dengan masa bersejarah. Yang terakhir ini digunakan oleh ahli sejarah untuk secara tidak sengaja menganjurkan sains sejarah. Oleh itu, masa bersejarah menyatukan aspek ekonomi, budaya dan politik untuk memeterai zaman, menyebabkan klasifikasi seperti Prehistory, Zaman Pertengahan, dan sebagainya.

Perintah Kronologi

Urutan kronologi adalah bentuk organisasi satu set yang mengadopsi sebagai kriteria susunan di mana setiap elemen itu terjadi pada waktunya, menghasilkan susunan yang kohesif dan logik. Dengan cara ini, adalah mungkin untuk menyusun filem, buku, cerita, dokumen, dan sebagainya secara kronologi.

Contoh:

Letakkan laporan bulanan dalam susunan kronologi.

Apakah susunan kronologi filem Star Wars?

Dalam konteks bahasa, ia boleh digunakan sebagai sinonim masa kronologi. Walau bagaimanapun, ungkapan susunan kronologi lebih banyak digunakan kerana ia mempunyai makna yang lebih luas dan mempunyai lebih banyak aplikasi.

Kategori Popular

Top