Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

PME

Definisi Mesej Subliminal

Apa itu Mesej Subliminal:

Mesej tidak rasmi adalah kandungan tersembunyi, mesej visual atau pendengaran tersembunyi yang bertindak di bawah sadar orang yang terdedah kepada mesej yang dipersoalkan.

Mereka adalah mesej tersirat yang mempunyai tujuan tertentu dan biasanya digunakan sebagai cara halus untuk menggalakkan beberapa jenis tingkah laku, sama ada pembelian beberapa produk atau sikap dalam skop etika dan moral.

Dalam banyak kes, mesej jenis ini adalah imej yang tersembunyi dalam video dan yang tidak dapat dilihat (atau hampir) kepada orang itu. Sering kali, kandungan ini boleh dimasukkan hanya dalam satu bingkai video. Beberapa jenama telah dicalonkan sebagai pengguna mesej subliminal dalam strategi pemasaran mereka.

Dalam konteks muzik, beberapa orang mendakwa bahawa terdapat mesej yang tidak sah dalam lagu-lagu, dengan frasa yang diucapkan hampir tidak dapat didengar. Terdapat juga kes-kes di mana mesej tidak dapat didengar apabila muzik dimainkan semula.

Salah satu contoh utama mesej jenis ini terdapat dalam kartun, dan beberapa orang mendakwa bahawa mesej-mesej ini diperkenalkan untuk mempengaruhi kanak-kanak untuk mengambil sikap semacam itu.

Mesej tidak rasmi berkaitan dengan teori konspirasi dan banyak contoh mesej subliminal tidak dapat disahkan. Selalunya mesej subliminal berkaitan dengan Satanisme, organisasi rahsia seperti Illuminati, sebagai contoh.

Baca lebih lanjut mengenai makna Satanisme dan Illuminati.

Penulisan konsep mesej atau iklan subliminal adalah disebabkan oleh James James, seorang pakar pemasaran dan penyelidik pasaran Amerika Syarikat.

Lihat juga: 5 legenda Brazil paling misteri.

Kategori Popular

Top