Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Trophisme

Apakah Trophisme:

Tropisme adalah istilah yang digunakan dalam biologi, perubatan dan fisioterapi dan merujuk kepada kajian tisu badan, terutama berkaitan dengan pemakanan dan perkembangan otot yang sihat.

Kajian trophisme adalah penting untuk mencegah atau merawat penyakit dan boleh digunakan di banyak bidang kesihatan: sebagai kulit, sistem pencernaan dan ginekologi, misalnya.

Tetapi ia adalah berkaitan dengan otot yang trophisme lebih dikaji dan diterapkan.

Mushroom Trophism

Trophisme otot mengkaji bagaimana pemakanan dan penyelenggaraan kesihatan otot berlaku, yang secara langsung dikaitkan dengan aliran darah ke otot dan amalan senaman fizikal. Trophisme otot juga mengkaji keuntungan atau kehilangan kekuatan dan nada otot.

Hypertrophy adalah peningkatan jisim otot melalui latihan fizikal yang mencukupi dan diet protein yang tinggi. Sebaliknya, atrofi adalah bertentangan dengan hipertropi, ia adalah penurunan jisim otot atau kekurangan perkembangan otot, yang boleh disebabkan oleh kekurangan latihan, diet atau penyakit yang tidak mencukupi.

Trophisme otot juga sangat penting dalam bidang fisioterapi untuk menilai perkembangan kecederaan, kesihatan dan otot.

Trophisme dan nada otot

Nada otot adalah tahap (keupayaan) penguncupan otot semasa keadaan rehat, iaitu ketika tidak ada pergerakan otot. Nada otot disebabkan oleh rangsangan saraf.

Sekiranya otot berehat seketika, lebih sukar untuk otot bergerak sebaik sahaja ia menerima rangsangan otak, iaitu, apabila ia menerima perintah otak untuk otot bergerak dan berkontrak.

Terdapat juga hipotonia dan hipertonia. Hypotonia berlaku apabila terdapat kehilangan nada otot, disebabkan oleh penyakit neurologi atau strok (stroke). Sudah menjadi hypertonia sebaliknya, apabila nada otot mempunyai peningkatan melebihi jangkaan, yang boleh disebabkan oleh penyakit neurologi terutamanya.

Penilaian tonus otot

Penilaian nada otot bertujuan untuk menilai keupayaan seseorang untuk mengendalikan otot atau kumpulan otot secara sukarela.

Penilaian adalah bersifat fizikal dan perlu dilakukan dengan pesakit berehat. Profesional yang bertanggungjawab untuk penilaian membuat ujian sentuhan dalam kumpulan otot dianalisis.

Sekiranya terdapat kekakuan atau kehilangan rintangan otot, mungkin ada masalah nada otot.

Ujian kekuatan otot

Bertentangan dengan apa yang berlaku dalam penilaian nada otot, dalam ujian kekuatan kekuatan otot dinilai apabila mereka aktif. Ujian ini digunakan untuk mencari kecederaan otot atau untuk menilai kewujudan kelemahan otot.

Terdapat kaedah yang berbeza untuk menguji kekuatan otot. Tetapi secara umum, dalam ujian kekuatan pesakit diarahkan untuk melakukan senaman tertentu mengikut otot yang diuji.

Untuk menentukan kekuatan otot profesional menilai masa yang pesakit boleh mendapat penguncupan otot semasa latihan.

Lihat juga maksud Hypertrophy dan Muscle Tone.

Jawatan Popular, 2020

Pek

Kategori Popular

Top