Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Sosialisme Marxs

Apakah Marxis Sosialisme:

Sosialis Marxis, yang juga dikenali sebagai Sosialis Ilmiah atau hanya Marxisme, adalah arus ideologi yang dikembangkan oleh ahli falsafah Karl Marx (1818-1883) dan Friedrich Engels (1820-1895), untuk mengakhiri perjuangan kelas dalam rejim kapitalis .

Asas sosialisme Marxis adalah analisis kritis dan saintifik kapitalisme, menjadikan model ini berbeza dari ide sosialisme utopia, yang diciptakan oleh Robert Owen, Saint-Simon, dan Charles Fourier.

Bertentangan dengan sosialisme Utopian, sosialisme Marxis tidak berniat untuk mewujudkan masyarakat yang ideal, di mana pemilik harus mendermakan kekayaan dan barang mereka untuk kebajikan bersama.

Dasar-dasar sosialisme saintifik adalah untuk memahami sejarah kapitalisme, bagaimana penyatuannya dan percanggahannya dibuat. Menurut kaum Marxis, kapitalisme berada di jalan yang akhirnya akan dilepasi.

Perbincangan pertama sosialisme Marxis datang dengan penerbitan Manifesto Komunis pada tahun 1848.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Marxisme dan Sosialisme.

Bagi Marx, masyarakat kapitalis dibahagikan kepada dua kelas: borjuasi (yang mengawal cara pengeluaran) dan proletariat (mereka yang tidak memiliki harta benda dan menjual buruh mereka untuk harga yang sangat rendah).

Ciri-ciri Sosialisme Marxsis

Sosialisme Marxis mempunyai asas teoritisnya:

  • perjuangan kelas;
  • revolusi proletariat;
  • materialisme dialektik dan sejarah;
  • teori evolusi sosialis;
  • doktrin lebihan nilai.

Sosialis kaum Marxis percaya bahawa keadaan kerja dan kehidupan yang lebih baik bagi pekerja hanya dapat dilakukan melalui revolusi kelas proletar dan perjuangan bersenjata.

Ketahui lebih lanjut mengenai materialisme dialektik dan materialisme sejarah.

Kategori Popular

Top