Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Sel

Definisi Berpikir tentang kematian lembu betina itu

Apa yang Berpikir tentang kematian lembu betina itu:

Berpikir tentang kematian lembu betina adalah ungkapan popular yang digunakan apabila seseorang kelihatan terganggu, introspektif, tidak menyedari segala sesuatu dan sangat bijak.

Ia dianggap sebagai popular di Brazil dan Portugal. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perselisihan antara cerita yang kononnya menimbulkan ungkapan ini.

Teori yang paling diterima bercakap tentang kisah dari tradisi Ibrani kuno, di mana orang Ibrani digunakan untuk menawarkan anak lembu kepada Allah sebagai tanda terima kasih atau penebusan dosa mereka.

Mengikut legenda, anak bungsu Raja Absalom sangat suka seekor lembu kecil ayahnya dan tidak menginginkannya dikorbankan. Tetapi Absalom tidak melepaskan binatang itu, mengorbankannya dengan penghormatan kepada Allah.

Dikatakan bahawa budak itu telah menghabiskan sepanjang hidupnya memikirkan kematian seekor lembu betina kecil, yang bertindak sedih dan jauh dari semua. Sesetengah versi legenda mengatakan bahawa budak lelaki tersebut akan meninggal beberapa bulan selepas kematian anak lembu akibat keterukan kesedihannya.

Satu lagi cerita yang sepatutnya tentang bagaimana ungkapan ini akan berasal adalah tipikal Portugal. Menurut legenda, ada seorang lelaki bernama Bezerra yang telah melakukan beberapa kejahatan ganas di kota Oporto. Penduduk marah atas tindakan penjenayah itu, mengalahkannya dengan kejam selama beberapa kilometer.

Kematian Bezerra akan sangat ganas, sehingga sejak itu, apabila seseorang dilihat dengan udara yang bijaksana atau jauh, dikatakan bahawa dia "memikirkan kematian Bezerra."

Kategori Popular

Top