Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Friday of the Passion

Apa hari Jumaat Passion:

Friday of the Passion atau Good Friday adalah cuti keagamaan yang dirayakan oleh orang Kristian, melambangkan hari kematian Yesus Kristus, dan merupakan bagian dari perayaan Paskah, yang melambangkan kebangkitan Mesias.

Friday of the Passion dianggap sebagai tarikh mudah alih, iaitu, ia tidak mempunyai hari tertentu untuk dirayakan setiap tahun. Sebagai peraturan, ia patut disambut pada hari Jumaat sebelum Ahad Paskah.

Menurut tradisi, untuk menentukan hari dimana hari Jumaat yang baik dirayakan, ia dianggap Jumaat pertama bulan purnama selepas ekuinoks musim semi (di Hemisfera Utara) atau ekuinoks musim luruh (di Hemisfera Selatan ). Dalam kes ini, Jumaat Passion boleh berlaku antara 22 Mac dan 25 April.

Selepas definisi tarikh Jumaat yang Baik, perayaan lain ditubuhkan, seperti Hari Paskah, Hari Rabu (hari pertama Kementrian) dan Karnival.

Ketahui lebih lanjut mengenai kepentingan Paskah dan Ash Rabu.

Menurut Kekristenan, Jumaat yang Baik adalah refleksi atas pengorbanan Yesus di salib. Untuk umat Katolik secara tradisinya hari Jumaat Passion adalah hari ritual dan penantian seperti puasa atau pantang dari kesenangan duniawi.

Lihat lebih lanjut mengenai makna Kristian Paskah.

Adalah perkara biasa untuk melihat penyesuaian semula, reenactments, tributes, dan lain-lain bentuk perwakilan seni tentang apa yang momen terakhir hidup Yesus, penghakimannya, penyaliban dan kebangkitan "dunia mati" akan menjadi.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top