Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Seni Moden

Apakah Art Modern:

Seni moden adalah penunjukan yang diberikan kepada pengeluaran artistik yang muncul di antara akhir abad kesembilan belas dan pertengahan abad kedua puluh.

Selepas romantisisme dan realisme, seni moden mula cawangan di barisan hadapan dari seni visual, dengan pelukis yang dipanggil Impresionisme, yang mengabdikan diri mereka untuk menggambarkan pemandangan luar kehidupan sehari-hari, seperti landskap dan orang-orang.

Seni moden akan menjadi zaman kesenian pertama yang akan merangkumi bentuk seni baru, seperti fotografi dan panggung wayang, yang muncul semasa Revolusi Perindustrian.

Kemodenan adalah tempoh transformasi yang bertentangan dan huru-hara, yang ditandakan oleh ketidakmampuan dan pemecahan realiti.

Artis-artis yang dipanggil moden pada separuh pertama abad kedua puluh percaya bahawa "tradisional" bentuk seni plastik, reka bentuk, kesusasteraan, muzik, pawagam, dan kehidupan harian dan organisasi menjadi terlalu ketinggalan zaman. Kita harus "mewujudkan" budaya baru, dengan matlamat untuk mengubah ciri budaya dan sosial yang sudah ada, menggantikannya dengan bentuk dan visi yang baru.

Dari konsep baru ke arah kebudayaan moden, selepas penurunan pemikiran Pencerahan, idea "pemusnahan kreatif" menjadi keadaan penting dalam kemodenan, dan para pelukis menjadi protagonis utama pada masa itu. Artis akan merasa bertanggungjawab ("fungsi heroik") untuk mewakili dan mendefinisikan intipati kemanusiaan.

Lihat juga makna Pencerahan.

Perang, teknologi baru, perindustrian dan lain-lain "evolusi struktur" membuat artis merasakan keperluan untuk meneroka semua berita yang muncul kepada mereka.

Keadaan ini kondusif kepada kemunculan beberapa pelopor revolusioner, yang melihat dalam estetik artistik peluang untuk mengubah dunia.

Pergerakan avant-garde bertujuan untuk menyelesaikan atau mencari jawapan kepada masalah yang timbul dalam era moden, sama ada dalam bidang sosial atau politik. Antara pergerakan ini adalah Surrealisme, Ekspresionisme, Futurisme, Dadaisme, Kubisme dan pelopor lain yang mengarahkan seni moden kepada sebab-sebab revolusioner masa itu, yang secara paradoks mempertahankan realiti yang ditubuhkan, pada masa yang sama, yang menafikannya sepenuhnya.

Ketahui lebih lanjut mengenai Vanguard, Ekspresionisme dan Ciri-ciri Ekspresionisme.

Para seniman moden, dari bentuk-bentuk seni baru yang membentuk diri mereka, mengembangkan teknik penciptaan dan pembiakan mereka, secara subjektif timbul cara baru memikirkan sistem semasa.

Cara berfikir dan kedudukan artis sebelum proses kemodenan (perubahan, masa dan pemecahan), sangat penting bagi pembentukan estetik modenis.

Seni moden di Brazil

Seni Moden diasaskan secara rasmi di Brazil dengan Pekan Seni Moden 1922 dan, menurut beberapa penyelidik, dilanjutkan sehingga tahun 1970-an.

Seniman Brazil sentiasa berhubung dengan pergerakan artistik yang berkembang di Eropah, sebuah benua yang dikenali sebagai "buaian seni" di dunia. Berdasarkan konsep modenisme Eropah, mereka membawa ke Brazil ciri-ciri dan falsafah dari pelopor baru yang, pada mulanya, tidak diterima dengan baik oleh pengkritik tradisional Brazil.

Antara artis modenis Brazil yang utama ialah Di Cavalcanti, Vicente do Rêgo, Anita Malfatti, Lasar Segall, Victor Brecheret, Tarsilla do Amaral dan Ismael Nery.

Minggu Seni Moden

Minggu Seni Moden, yang juga dikenali sebagai "Semana de 22", merupakan acara yang berlangsung di Teater Perbandaran São Paulo dan menandakan permulaan Modernisme di Brazil.

Lihat juga makna Seni, Modernisme dan Seni Abstrak.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top