Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Perbezaan antara Anabolisme dan Catabolisme

Anabolisme dan katabolisme adalah dua peringkat reaksi biokimia yang merupakan sebahagian daripada metabolisme manusia. Reaksi ini dikaitkan dengan proses transformasi kimia yang berlaku di sel-sel tubuh manusia.

Anabolisme

Anabolisme adalah fasa metabolik terutamanya yang berkaitan dengan membina tisu otot daripada penggunaan tenaga.

Anabolisme dipanggil reaksi sintesis atau pembinaan semula dan sebagai akibat utama pembentukan molekul kompleks dari molekul mudah.

Rangsangan proses anabolisme boleh dilakukan dari latihan senaman dan protein yang kaya.

Dalam fasa anabolik, semasa tempoh rehat tubuh, tisu otot yang rosak oleh amalan senaman diperbaiki oleh badan. Ia adalah pembaikan tisu otot yang menyebabkan perkembangan jisim otot, juga dikenali sebagai jisim tanpa lemak.

Protein yang dimakan dalam diet disintesis dalam fasa anabolik dan berubah menjadi asid amino. Bersama dengan senaman mereka bertanggungjawab untuk perkembangan dan pertumbuhan tisu otot.

Katabolisme

Catabolisme adalah proses terbalik. Ia adalah pembentukan molekul mudah dari penguraian molekul kompleks.

Ia adalah reaksi kerosakan atau kerosakan molekul dan sebagai fungsi pusatnya bekalan tenaga untuk fungsi tubuh manusia.

Contoh utama katabolisme adalah proses pencernaan. Ia adalah dari pencernaan yang ditelan makanan mengalami proses yang mengubahnya menjadi molekul mudah. Hasil dari proses ini adalah pengeluaran energi.

Proses katabolik dan bekalan tenaga sangat diperlukan untuk penyelenggaraan fungsi penting badan manusia, seperti keseimbangan suhu badan dan kawalan denyut jantung.

AnabolismeKatabolisme
Reaksi sintesisTindak balas degradasi
Penggunaan tenaga badanMenyediakan tenaga kepada badan
Menghasilkan molekul kompleks dari molekul mudahMenghasilkan molekul mudah dari molekul kompleks
Ia berlaku lebih semasa rehatBerlaku lebih banyak semasa senaman

Ketahui lebih lanjut mengenai Catabolisme dan Metabolisme.

Kategori Popular

Top