Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kristus

Apa itu Kristus:

Kristus bermakna penebus, mesias . Dari bahasa Latin "Christu", berasal dari bahasa Yunani "Khristos", yang bermaksud "diurapi", yang pada gilirannya berasal dari bahasa Ibrani "Moshiach" yang bermaksud "Mesias".

Kristus adalah ungkapan yang digunakan untuk menggambarkan orang yang menjadi mangsa penderaan, penganiayaan dan penghinaan. Frasa "untuk memainkan Kristus" atau "menjadi Kristus" digunakan untuk merujuk kepada individu yang membayar kesilapan yang lain atau yang menderita sebagai orang lain.

Yesus Kristus

Yesus Kristus, Yesus dari Nazareth atau Kristus, seorang anak Yahudi yang lahir di Betlehem, mewakili kelahirannya sebagai titik perubahan sejarah, sejak zaman moden dari kelahirannya. Kristian telah menyebarkan betapa pentingnya Yesus Kristus.

Orang Kristian percaya bahawa Yesus adalah Kristus yang ditahbiskan oleh Tuhan, Mesias orang Yahudi yang lama ditunggu-tunggu, orang-orang benar yang akan menyerahkan umat-Nya dari kekuasaan Rom dan memberikan mereka kembali negara mereka. Mereka percaya bahawa Yesus Kristus adalah satu-satunya Anak Tuhan dan menjelma (menerima bentuk manusia) untuk mendamaikan manusia dengan Tuhan.

Yesus Kristus dilahirkan semasa pemerintahan Augustus (63 SM-14), dan Kristian - doktrin agama berdasarkan ajaran-ajarannya yang dibangunkan di Empayar Rom. Penganiayaan serius pertama terhadap orang Kristian berlaku pada masa Maharaja Nero.

Apa yang kita ketahui mengenai kehidupan Kristus dan ajarannya direkodkan dalam Injil Matius, Markus, Lukas dan Yohanes, serta dalam berbagai petikan dan kisah yang terdapat dalam buku-buku Perjanjian Baru yang lain.

Kristus Penebus

Kristus Penebus adalah patung 38 meter tinggi, dengan berat 1145 ton mewakili Yesus Kristus. Ia dipasang di atas bukit Corcovado 710 meter di atas paras laut, di Taman Negara Tijuca, di bandar Rio de Janeiro.

Patung ini direka oleh artis Carlos Oswald dan direka oleh arkitek Perancis Paul Landowsky. Bermula pada tahun 1926, ia berlangsung selama lima tahun untuk disiapkan, dan dirasmikan pada 12 Ogos 1931. Pada tahun 2007, kerja itu diundi sebagai salah satu keajaiban baru di dunia.

Kategori Popular

Top