Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Cacique

Apa itu Cacique:

Cacique adalah istilah yang digunakan untuk menunjuk kaum India yang bertanggungjawab untuk suku kaum India. The cacique adalah sejenis "ketua" politik suku, yang bertanggungjawab untuk menganjurkan dan mengurus soalan mengenai kaum India, seperti cara hidup, ritual dan bahkan hukuman.

Perkataan ini berasal dari istilah cachique dan mungkin timbul dalam tempoh Navigasi dan Penemuan Besar. Inilah cara para pelayar dan peneroka Sepanyol dan Portugis merujuk kepada para ketua puak yang ditemui pada masa itu.

Dalam arti yang lebih kiasan, perkataan itu digunakan sebagai rujukan kepada seorang ahli politik yang mempunyai pengaruh yang besar di rantau.

Cacique juga nama popular burung cacicus, keluarga i cteridae . Burung ini ditemui di bahagian utara dan tengah-barat Brazil, di Panama, Peru, Ecuador, Colombia, Guyana dan Bolivia.

Burung mempunyai subspesies, seperti sel sel cacicus, cacicus cela vitellinus dan flavicrissus sel cacicus.

Cacique dan dukun

Cacique dan pajé adalah dua istilah yang dikaitkan dengan tradisi pribumi, tetapi dengan makna yang berbeza. Walaupun cacik mempunyai fungsi yang lebih terikat dengan organisasi dan perintah suku, dukun itu dianggap imam.

Dukun adalah penyembuh dan ahli ajaran ritual yang dikaitkan dengan tuhan-tuhan pribumi. Ia adalah orang yang melakukan ritual-ritual yang dipanggil pengkaji dan siapa yang mempunyai pengetahuan tentang kuasa teh dan herba yang digunakan dalam suku kaum. Dukun itu mempunyai pengiktirafan yang besar dalam suku untuk kebijaksanaannya.

Ketahui lebih lanjut mengenai Pajé.

Cacique Raoni

The Raisin Metuktire cacik adalah yang paling terkenal dalam sejarah pribumi Brazil. Beliau adalah ketua India Caiapó yang tinggal di rantau Xingu di Mato Grosso.

Ketua Raoni dikenal di seluruh dunia atas perjuangannya untuk pemeliharaan hak-hak pribumi dan pertahanan Amazon.

Kategori Popular

Top