Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Macumba

Apakah Macumba:

Macumba adalah variasi generik yang dikaitkan dengan kultus Afro-Brazil, diselaraskan dengan pengaruh dari agama Katolik, ghaib, kultus Amerindian dan spiritisme . Dalam "pokok silsilah" agama-agama Afro-Brazil, makumba adalah cawangan candomblé .

Sebelum dikaitkan dengan satu jenis agama, perkataan "macumba" menggambarkan alat perkusi asal Afrika, mirip dengan rekod reco semasa. A "macumbeiro" adalah individu yang memainkan instrumen ini.

Macumba juga boleh dikaitkan secara langsung dengan ritual yang diamalkan di sesetengah kultus Afro-Brazil, ciri-ciri manifestasi medium.

Sesetengah penulis menganggap sebagai makam apa-apa jenis amalan yang melibatkan kerja penyembuh, " bapa saint " atau bahkan orang yang menyayangi, yang menyalahgunakan kepercayaan orang untuk memeras wang, mengatakan bahawa mereka dapat "berkomunikasi dengan roh" dan melakukan mantra bahawa manfaat atau mengganggu kehidupan individu tertentu. Contoh charlatanism adalah janji " macumba online, " yang banyak menawarkan laman web kepada pengguna yang berminat.

Secara etimologis, perkataan macumba mempunyai asal usul yang dipersoalkan, namun, beberapa sumber menyatakan bahawa ia mungkin berasal dari Kimbund - sebuah bahasa Afrika yang dituturkan terutama di barat laut Angola - ma'kumba .

Lazimnya, amalan macumba itu tersalah dikaitkan dengan ritual satanik atau sihir hitam. Idea prasangka ini timbul dan dipergiatkan pada pertengahan tahun 1920-an, ketika gereja-gereja Kristian di negara ini mula menyebarkan wacana negatif tentang macumba, menyangkutnya sebagai profan kepada hukum Allah.

Nama "macumba" lebih popular di Rio de Janeiro, di tempat lain di Brazil ia dikenali sebagai candomblé (di Bahia) dan Xangô (di Recife).

Lihat juga makna Candomblé dan Xangô.

Kategori Popular

Top